I en undersøkelse fra Gjensidige, utført av Ipsos, svarer nesten syv av ti i Troms at de har opplevd å miste mobilen i bakken, få den skadet av vann eller ødelagt på andre måter.
– Det er ille å få ødelagt eller frastjålet telefonen sin, og verst føles det kanskje om det skjer i ferien. De fleste har «hele livet» på mobilen, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Så mye sex har vi - og så mange «faker» orgasme
Så mange nordmenn har en eller annen gang opplevd at mobilen er blitt:
Stjålet: 14 prosent (12)
Ødelagt ved fall i bakken: 33 prosent (35)
Ødelagt av vann eller fukt: 28 prosent (29)
Ødelagt på andre måter: 6 prosent (4)
(Tall fra Gjensidige, Troms i parentes)
– Store verdier
– Når vi vet at en mobil med abonnement koster flere tusen kroner, snakker vi om store verdier som går tapt, sier Eklo.
I en pressemelding skriver Gjensidige at de typiske forklaringene i skademeldingene er at mobilen falt i bakken, ble gjenglemt eller mistet i vannet. Noen har også kanskje vært litt stresset i sommermånedene. Det å glemme mobilen på fly og på biltaket er ikke uvanlig. De trekker også fram at det er mange som mister mobilen i do.
– Hvorfor er vi så opptatte av andres utseende?
Slik ødelegger/mister vi mobilen:
· Blir stjålet
· Faller i vannet, ofte fra båt eller brygge
· Ødelegges etter flere fall i bakken
· Faller ut av bryst- eller bukselommen
· Vi bader med mobilen i lommen
· Mister den i do
· Glemmer den på kafé/restaurant eller etter en tur på byen
· Mister den i karuseller på tivoli
· Søler brus, øl eller annen drikke på mobilen
· Gjenglemt på biltak, fly, buss eller tog.
· Gjenglemt i lomme når klærne blir lagt i vaskemaskinen
(Fra Gjensidige)