I en undersøkelse fra Gjensidige, utført av Ipsos, svarer nesten syv av ti i Troms at de har opplevd å miste mobilen i bakken, få den skadet av vann eller ødelagt på andre måter.

– Det er ille å få ødelagt eller frastjålet telefonen sin, og verst føles det kanskje om det skjer i ferien. De fleste har «hele livet» på mobilen, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Så mange nordmenn har en eller annen gang opplevd at mobilen er blitt:

Stjålet: 14 prosent (12)

Ødelagt ved fall i bakken: 33 prosent (35)

Ødelagt av vann eller fukt: 28 prosent (29)

Ødelagt på andre måter: 6 prosent (4)

(Tall fra Gjensidige, Troms i parentes)

– Store verdier

– Når vi vet at en mobil med abonnement koster flere tusen kroner, snakker vi om store verdier som går tapt, sier Eklo.

I en pressemelding skriver Gjensidige at de typiske forklaringene i skademeldingene er at mobilen falt i bakken, ble gjenglemt eller mistet i vannet. Noen har også kanskje vært litt stresset i sommermånedene. Det å glemme mobilen på fly og på biltaket er ikke uvanlig. De trekker også fram at det er mange som mister mobilen i do.

Slik ødelegger/mister vi mobilen:

· Blir stjålet

· Faller i vannet, ofte fra båt eller brygge

· Ødelegges etter flere fall i bakken

· Faller ut av bryst- eller bukselommen

· Vi bader med mobilen i lommen

· Mister den i do

· Glemmer den på kafé/restaurant eller etter en tur på byen

· Mister den i karuseller på tivoli

· Søler brus, øl eller annen drikke på mobilen

· Gjenglemt på biltak, fly, buss eller tog.

· Gjenglemt i lomme når klærne blir lagt i vaskemaskinen

(Fra Gjensidige)