– Vi har et ønske om å lage et landsdekkende ladenettverk for elbil, slik at folk kan ta elbilene sine med på langtur, sier Daniel Johanson som er prosjektleder i Grønn kontakt. Grønn kontakt er et kommersielt selskap som eies av 23 kraftselskap. De største eierne er Statkraft og Agder Energi.

På befaring

Johanson har onsdag vært på befaring langs deler av strekningen hvor det nå skal bygges ut.

– Vi har på befaring fra Tysfjord til Nordkjosbotn. Jeg har aldri vært lenger nord enn til Trondheim. Det er enormt flott natur, og det har vært ekstra fint når det har vært så godt vær ute som i dag. På befaringa har vi sett etter aktuelle plasser å sette på hurtigladestasjonene. Da er vi på utkikk etter plasser med et godt servicetilbud, og god trafikkavvikling, hvor man kan ta en kaffe eller en matbit mens man lader, sier han.

Det skal være maks 50 kilometer mellom hver ladestasjon på strekningen Tromsø–Fauske etter at Grønn kontakt har satt opp stasjonene.

– Planen er å få opp halvparten av hurtigladestasjonene i høst, og andre halvparten til våren, forteller Johanson.

Samarbeid

Grønn kontakt undersøker også mulighetene for flere ladestasjoner i Tromsø.

– Vi prøver å få til et samarbeid med Coop nord og Circle K (tidligere Statoil) om å muligens få på plass en hurtigladestasjon ved Nansenplass eller ved Jekta, sier han.

PROSJEKTLEDER: Daniel Johanson er prosjektleder i Grønn kontakt.