3. desember 1994 åpnet en ny trafikkåre i Tromsø, nemlig Tromsøysundtunnelen. En ny tunnel som skulle gjøre det enklere for folk flest, men som samtidig skapte hodebry for eierne av Skjernes kiosk i Tromsdalen.

– Tung periode

Kiosken, som tidligere omtrent hadde hatt all rushtrafikken rett utenfor inngangspartiet, mistet mange kunder som følge av tunnelen. Allerede samme dag som tunnelen åpnet gikk salget ned med cirka 30 prosent.

– Dette var en tung periode, sier daglig leder ved kiosken, Tom Erik Hanssen.

Plan

Men i stedet for å sitte passivt på sidelinja og se på at kiosken, i likhet med tunnelen, gikk under, klekket de ansatte ut en svært god plan: Et av produktene som etter hvert skulle bli et kjennemerke for bedriften.

– Vi satt oss ned alle sammen og prøvde å finne på noe lurt. Da kom vi på milkshaken, sier han.

– De siste årene har det tatt helt av

Og det var nettopp dette som skulle være med å snu trenden ved Skjernes kiosk.

– Da vi begynte å lage milkshake, sto vi med en stavmikser og laget den. Det var slik det startet, og siden da har det bare gått oppover og oppover. I de siste ti årene har det tatt helt av, sier Hanssen.

Har økt omsetningen med 30 prosent

Milkshaken hos Skjernes har nå et rykte på seg for å være blant byens beste. Også landgang og softis fra denne kiosken, er noe de fleste tromsøværinger har trykket nært til sine bryst.

Tidligere i år ble også kiosken kåret til «Årets iskremmer», en intern konkurranse i Mix-kjeden. Og populariteten ser bare ut til å fortsette for dem.

– Vi har hatt en kjempefin økning på milkshake, softis og landgang i år. Totalt sett har vi nok hatt en økning på mellom 25 og 30 prosent hittil i år, sammenlignet med samme tid i fjor, sier han.

41.000 milkshaker i året

Årlig kjøper de inn is for over en million kroner. I fjor solgte de i snitt 115 milkshaker hver eneste dag, ifølge Hanssen. Dette gir et salg på omtrent 41.000 milkshaker i året. 3. april 2016 er rekorddagen så langt i år for kiosken. Da solgte de nemlig 462 (!) milkshaker.

– Vi har hatt et godt rykte i alle år, og dette er noe vi har klart å holde. Samtidig håper jeg også at kundene kommer hit fordi de er fornøyd med selve produktene og servicen, sier den daglige lederen.

Godt vær

Nå krysser Hanssen fingrene for litt bedre vær utover høsten.

– Salg av milkshake og softis er veldig væravhengig. Er det godvær, så går det ekstremt mye. I år har vi jo nesten ikke hatt noen sommer, så vi er godt fornøyd med salget, sier han.