– At åtte av ti studenter bruker telefonen under forelesninger synes å være et stort problem, men vi i Studentparlamentet mener at det er et større problem å utvise studenter fra undervisningen, sier Seland til iTromsø.

LES BAKGRUNN: Professor vil utestenge studenter for mobilbruk

Brukes som hjelpemiddel

Ifølge studentlederen vil det få svært uheldige konsekvenser for de fleste studenter.

– De aller fleste klarer seg godt med disiplinert multitasking under forelesninger, men enkelte vil selvfølgelig plages av konsentrasjonssvikt dersom de sitter med mobilen eller data, sier hun, og fortsetter:

– Både mobilen og PC brukes av de fleste som et hjelpemiddel. Man tar notater raskere og det er lettere å gå tilbake og endre dem i ettertid. I tillegg tar mange med seg digitale hjelpemidler, som lærebøker, på mobilen.

Digitalisering av undervisningen

Professor i statsvitenskap ved UiT, Gunhild Hoogensen Gjørv, mener blant annet at man må se på nye måter å bruke teknologi på i undervisningen, og bruk av enkelte teknologier, eksempelvis PowerPoint, kanskje er en av kildene til at studentene mister interessen under forelesninger.

– Powerpoint vil jeg si er en fin løsning, hvor en kan gå tilbake og se på hva som ble tatt opp. Man får også en oversiktlig inndeling av pensumsstoffet. Likevel er det et stort ønske blant studentene at undervisningen skal digitaliseres der det er hensiktsmessig, sier Seland.

Hun viser til at man for eksempel kunne benyttet seg av det som kalles omvendt klasserom, hvor studentene får tilgang til videoklipp fra undervisningen i forkant av forelesningene, slik at man kan få mer debatt og diskusjon av stoffer på skolen.