Siden 1965 har BBC Wildlife Magazine kåret de beste naturfotografiene i verden. I 1984 involverte Natural History Museum seg i konkurransen og har vært med å utvikle konkurransen til det den er i dag.

En internasjonal jury med eksperter har valgt ut de 100 beste bildene av de nesten 50.000 innsendte bidragene, og et av bildene de bruker til å promotere konkurransen er Audun Rikardsens bilde sett over.

- Det er veldig artig at de har valgt ut akkurat dette bildet til å reklamere for konkurransen. Det var jo også egentlig hovedprosjektet i dokumentaren om meg i NRK Ut i Naturen her for en god uke siden. Her blir jo hele prosessen fra ide til endelig bilde vist og mye av arbeidet som ligger bak, sier Rikardsen til iTromsø.

Til London for utdeling og foredrag

18. oktober blir resten av bildene offentliggjort og sermonien tar sted i London, og bildene blir en del av en utstilling ved Londons Natural History Museum fra 21. oktober.

- Så ja, det blir nok en tur til London på premieutdelingen også i år. Så er jeg også blitt invitert til å holde et foredrag i forkant av utdelingen under en festival som heter "WildScreen" som er på en måten naturfilmfotografenes Oscar. Jeg driver jo ikke med film, men er invitert for å fortelle hvordan jeg gjør det og tenker når jeg tar slike bilder som viser både verden over og under vann samtidig. Bare det er en stor ære. Lille meg skal forelese for filmfotografer fra bl.a. National Geographic og BBC.

LES OGSÅ: Så mange så Audun Rikardsen på TV

- Nesten identisk

Tirsdag 23. august viste NRK1 programmet «Ut i naturen - Et eventyr gjennom linsa», hvor mye av historien bak akkurat dette spektakulære bildet blir fortalt.

- Jeg hadde tegnet en skisse av bildet i forkant som viste hvordan jeg ville at bildet skulle se ut. Det som er gøy, er at skissen og det endelige bildet ble nesten er identiske, med unntak av at båten var «feil vei», men det får jeg jo leve, ler Rikardsen og fortsetter:

- Det er spesielt utfordrende å ta slike bilder over og under vann i dårlig lys på grunn av flere optiske begrensninger. Det finnes derfor ikke noe utstyr å få kjøpt for å få dette til, så jeg grublet lenge før jeg fant en løsning som jeg ville teste ut. Ved hjelp av gode hjelpere så fikk jeg laget mitt eget utstyr som jo viste seg å fungere svært så bra.

Må fortelle en historie

Dette er ikke første gang Rikardsen har vært nominert til den gjeve prisen, og andre med den.

- Jeg tar jo ikke i utgangspunktet slike bilder for å vinne konkurranser, for meg er det prosessen dit som er utfordringen og drivkraften, og følelsen når man endelig klarer å få til det man har jobbet mye for. Noen av bildene hender det jeg sender til konkurranser, og da mest for å teste om de holder et høyt internasjonalt mål. Det gir jo da en ekstra inspirasjon til å holde på slik jeg gjør når det blir premiert høyt, forteller Rikardsen, og legger til:

- I tillegg gir det jo litt publisitet, som gjør at man selger flere bilder og dermed får dekket inn noe av utgiftene man har med fotograferingen. For meg er det også blitt viktigere at bildene mine har en historie bak seg og gjerne betyr noe for meg. Da blir bildene også mer personlig og bedre syns jeg.

- Fascinert av samspillet mellom mennesker og dyr

Bildet dokumenterer det som kan bli et stort problem i fremtiden.

- Siden jeg vokste opp i Steigen i Nordland har jeg har alltid vært fascinert av samspillet mellom mennesker og dyr langs kysten her i Nord-Norge, og det å kunne vise hvor flott vi faktisk har det her i nord. Med dette bildet får jeg vist et eksempel på samspillet mellom mennesker og dyr. Samtidig viser det et fenomen som ser ut til å øke i omfang fra år til år. Ofte bruker jo fiskerne kvalene som indikasjon på hvor det er sild, men samtidig har kvalene også i økende grad begynt å følge etter fiskebåtene for å få seg et «gratismåltid» når silda presses ut av nota, forteller Rikardsen og fortsetter:

- Dette kan jo i utgangspunktet en vinn-vinn situasjon, men det begynner også å bli et problem. Det hender at kvalen ødelegger fiskeredskapene eller klarer å delvis tømmer sildenøtene til fiskerne, men dette er også en fare for kvalene som risikerer å bli hengende fast i ulike fiskeredskaper.

Forsker

Til daglig jobber Rikardsen som professor og forsker i arktisk og marin biologi ved UiT.

- Dette er jo også et fenomen som jeg sammen med forskerkollegaer i Tromsø og Danmark prøver å kartlegge omfanget av, bl.a. ved hjelp av satellittsendere som vi setter fast i ryggfinnen til kvalene. Vi har såvitt startet å analysere dataene fra i fjor og ser allerede at enkelte kvaler tiltrekkes av fiskebåter når de drar inn snurpenota. På den måten får jeg jo også mulighet til å spre noe av forskningen vår gjennom bildene mine, både nasjonalt og internasjonalt som jo også er en stor bonus med det hele.

FORNØYD: Audun Rikardsen er svært fornøyd med bildet som juryen har plukket ut.