Tromsø Museum – Universitetsmuseet (som omfatter fire ulike publikumsarenaer; Tromsø Museum, Polarmuseet, MS Polstjerna og Arktisk-alpin botanisk hage) har slått sin egen publikumsrekord i sommer.

Totalt har de hatt et samlet besøkstall på 113.698. Det er en økning på 19,7 % fra året før.

- Vi anstrenger oss for å dele vår kunnskap på ypperste måte, det er derfor svært hyggelig at publikum viser å sette pris på det, uttaler museumsdirektør Marit Anne Hauan i en pressemelding.

Botanisk hage den store vinneren

Botanisk hage er den store publikumsvinneren med en vekst på 36 %, men også Tromsø Museum og Polarmuseet har hatt gode besøkstall med en økning på ca. 12 % hver. Arktisk-alpin botanisk hage har en økning på 36,1 % sammenlignet med sommeren 2015.

Til sammen kom det 47 875 gjester på besøk i hagen denne sommeren.

- I år har det vært rekordbesøk i Botanisk hage, noe som er påfallende siden hovedsesongen har vært ganske solfattig og våt, forteller Arve Elvebakk, daglig leder av Botanisk hage.

Polarmuseet fortsatt populær

Polarmuseet har vært besøkt av 32 687 gjester, en økning på 12,7 % i forhold til i fjor. I tillegg kommer 6 280 som besøkte MS Polstjerna i de to månedene den hadde åpent.

- Det er utrolig artig at besøkstallene for Polarmuseet fortsetter å stige, ikke bare om sommeren, men gjennom hele året, uttaler Hanne Hammer Stien, daglig leder av Polarmuseet, og fortsetter:

- Hvis det forsetter sånn kan vi komme opp i 70 000 besøkende i år. I tillegg til at det er flere utenlandske turister som finner frem til oss opplever vi at interessen for Polarmuseet er stor blant andre publikumsgrupper. Nå ser vi frem til en høst med mange interessante arrangementer, og håper at byens befolkning benytter anledningen til å bli bedre kjent med museet.

- Godt museumsvær

Tromsø Museum har hatt et besøk på 26 856 som er en økning på 12,2 % sammenlignet med 2015.

- Grått vær er jo godt museumsvær, men det er ikke hele forklaringen på stigningen i besøket. Tromsø er populær blant turister og vi har fått vår andel av økningen i besøket til byen generelt. Særlig har vår gamme vært velbesøkt i sommer, og det henger sammen med økt markedsføring av den, forklarer formidlingsleder Karen Marie Christensen, Tromsø Museum.