Motemerket Wyilda af Norden ble etablert i Luleå for ett år siden og er, ifølge daglig leder Petra Salenvall, den første motemerkevaren i Skandinavia som satser på bærekraftig luksustilbehør for kvinner.

Drømmedama i Storgata er nå den aller første butikken som kjøper inn skjerf og sjal som produseres av bedriften i utlandet.

Gir til lokalbefolkningen

– Vi er opptatte av sosialt ansvar, bærekraft og hvilke materialer som benyttes. Vi bruker naturmaterialer som silke og kasjmir, hvor alt av stoff er testet for giftige kjemikalier, sier Salenvall som driver motemerket sammen med designer Hanna Wallo.

En prosentandel av inntjeningen går tilbake til den lokale befolkningen i utviklingsland som produserer klær.

– Vi gir fem prosent av andelen til fagorganisasjonen Awaj som jobber for å gjøre det bedre for kvinnene innen tekstilbransjen.

LES OGSÅ: – Butikkens omsetning er en av landets beste

Målet vårt er å få full kontroll på produksjonen i utviklingsland slik at vi kan garantere sikkerheten til våre ansatte og gi dem konkurransedyktig lønn og arbeidsvilkår, legger hun til.

Nordisk samarbeid

Samarbeidet mellom sentrumsbutikken i Tromsø og det svenske motemerket er et resultat av prosjektet Nordic Business Support.

– I programmet arbeider vi med å fremme næringsrelasjonene mellom de nordligste delene av Norge, Sverige og Finland. Det er alt fra gruveindustri til designbedrifter, og det er slik Wyilda kom inn i programmet, sier Olga Goldfain, seniorrådgiver i Bedriftskompetanse i Tromsø.

Hun benytter anledningen til å trekke fram viktigheten av nordisk samarbeid og samhandling på tvers av grensene.

– Bedriftene leverer til hverandre og samarbeider om felles anbud. Vi har holdt på med programmet i seks år, og dette er det første samarbeidet innen design, sier Goldfain om avtalen med Drømmedama og Wyilda af Norden som ble signert på mandag.

– Sunne hender

Daglig leder hos Drømmedama, Gørill Jenssen, gleder seg stort over samarbeidet butikken nå har inngått.

– Vi er den første butikken som tar dem inn, og det er råartig. Jeg har ventet i spenning bare for å få ta på dem, sier hun om sjalene som Salenvall har tatt med til Tromsø.

LES OGSÅ: Øker omsetningen år etter år: – Viser at vi gjør noe riktig

Hun forteller at butikken har et mål om å øke bevisstheten rundt bruk- og kast-mentaliteten i befolkningen og ønsker å gjøre folk mer miljøbevisst og oppmerksom på hva de kjøper.

– Vi ønsker å føre merker som har en historie bak seg. Det er viktig at klærne har en mening, at man ser hvor ting er produsert og hva de er laget av. Klærne du bærer skal være et godt produkt laget av sunne hender og under sunne arbeidsforhold, sier Jenssen.

– I dag er det et stort press på klær, og det er viktig å lære de kommende generasjonene om miljøhensyn innen mote. På den måten kan vi kanskje unngår bruk- og kastmentaliteten og sørge for at folk heller kjøper mote som er god og bærekraftig og som man kan ha i flere generasjoner, utdyper hun.