Innføring av plussmodell på nett har gitt en meget god effekt for den ærverdige avisa fra 1898. Som de fleste andre mediehus har iTromsø mistet betalende abonnenter på papir jevnt og trutt de siste ti årene.

Den nye betalingsløsningen på nett får imidlertid pilene til å peke oppover igjen. Siden nyåret har i alt 500 nye abonnenter kommet til.

Abonnementstall må ikke forveksles med opplagstallene, som også inkluderer løssalg.

Systematisk jobbing

Ifølge sjefredaktør Stig Jakobsen har mediehuset hatt en metodisk tilnærming for å få flere betalende lesere.

– Vi har vært systematisk i måten vi velger ut saker som legges som pluss-saker på itromso.no. Fronten på nett er ikke bombardert av betalt innhold, samtidig er vi bevisst hvilke saker leseren er villig til å betale for, sier sjefredaktøren.

Den markante økningen på abonnementssiden har skjedd samtidig som avisens interne tall viser en stigning i lesere på nett og mobil.

– Hvilken journalistikk utløser betalingsvilje hos leseren?

– Den type stoff som vi er alene om å servere. Det kan for eksempel være næringslivsstoff eller sport om du ikke får gjennom andre kanaler. Da tenker jeg spesielt på sport som ikke dekkes i regionale eller nasjonale medier, røper Jakobsen.

Vil ha unike saker

Den gode historien er fortsatt hovedtrekkplasteret for iTromsø.

– Økt trafikk på nett betyr at vi også har vært flinkere til å fenge interessen til leserne. Vi skal ikke feie under teppet at avisen som helhet har blitt flinkere til å gi leserne det de ønsker, sier sjefredaktøren.

Han innrømmer at avisen har vært svak på noen stoffområder de siste årene.

– Politikk er et av områdene vi har vært for dårlige på. Vi leverer også bedre på næringsliv nå enn tidligere, sier Jakobsen.

Bedre økonomi

iTromsø leverte i fjor sitt første overskudd på flerfoldige år.

– Det ser positivt ut også i 2016. Avisverdenens død er sterkt overdrevet, sier Jakobsen, vel vitende om at avisen sponses med over åtte millioner kroner i pressestøtte hvert år.

– Pressestøtten er avgjørende, men den har vært noenlunde jevn. Det er andre inntektskilder som har endret seg. Da mange papirlesere forsvant, var et problem at hele økonomien lente seg mot annonser. Der er svingningene store. Mange abonnenter gir en økonomisk trygghet. Derfor er det utrolig hyggelig at vi får et økonomisk grunnfjell i form av betalende abonnenter, forklarer Jakobsen.

Papirabonnementene faller svakt. Økningen på 500 abonnementer er dermed utelukket drevet fremover av digitale salg.

Tar lokal rolle

– Hvilken rolle skal avisa spille i Tromsø de neste årene?

– Før jeg begynte i lokalavis, etter mange år borte, hadde jeg ikke forstilt meg at den skulle tåle utviklingen best. Nasjonale og regionale aviser sliter mest. Det er fordi lokalaviser kan tilby unikt, lokalt stoff om ting ingen andre skriver om. Økningen i abonnenter ser vi i alle av konsernets aviser i Nord-Norge, sier Jakobsen.

– Må avisa ta en mer aktiv rolle?

– Vi må soleklart bli en mer aktiv deltaker i samfunnet. Nå kan alt måles og på markedssiden er kundene opptatte av hvor de får mest igjen. Tallene der går i favør lokalavisa, sier Jakobsen.

Lesertallene for de norske avisene slippes tirsdag klokka 09.00. Resultatet med intervjuer kan du lese på itromso.no.