Politibåten har vært et problem for Ole B. Sæverud & Co siden den ble overlevert. I tillegg til for få førere, har tekniske vanskeligheter gjort sitt. Nå er båten igjen på land – noe den har vært i over to måneder.

Girproblem

– Vi sliter med giret, erkjenner Geir Bjarnesen som er fører og ansvarlig for båten.

Enheten har vært to ganger på verksted i Sør-Norge. Nå håper Bjarnesen å sjøsette fartøyet i løpet av neste uke.

Politimester Sæverud sier at i tillegg til at båten – av ulike årsaker – er lite i bruk, er den ikke så veldig egnet til å operere i tøffe farvann vinterstid.

Annen bistand

– Nå er vi i den situasjonen at vi kan rekvirere annen bistand ved spesielle behov. Da er både Kystvakta og Redningsselskapet gode samarbeidspartnere.

– Når det er sagt, er det også ønskelig med en akutt beredskapsressurs. Men vår båt begynner å bli noen år og bærer preg av det. Så en løsning på tvers av etatene er absolutt fornuftig.

Kostbar enhet

Ole B. Sæverud innrømmer at politibåten er kostbar i drift – ikke minst fordi det er nødvendig med trening for å kunne mestre alle situasjoner. Her sier Geir Bjarnesen at det kun er tre personer som er sertifisert for å kjøre båten. Det alene begrenser aktiviteten en god del.

Behovsanalyse

Brannsjef Øystein Solstad sier at Brann og redning er i gang med å analysere behovet:

– Blant annet ser vi på finansieringen. «Wanny Wollstad», som i sin tid ble tildelt etaten av tre tromsøinvestorer, tilfredsstiller ikke dagens krav. Derfor er det aktuelt å selge brannbåten og kjøpe ny.

Millioninvestering

Solstad sier at etaten først og fremst trenger en hurtigbåt som passer bedre i en redningsaksjon.

– Vi er i dialog med kommuneadministrasjonen og finansiering og Molde kommune som har anskaffet ny båt. Den ligger på rundt fem millioner kroner og vil kunne dekke våre behov.

– Vi er også kontaktet av politiet som ønsker å samarbeide visere, sier brannsjefen.