Tirsdag gjorde de derfor et eksperiment. Klokken 07.30 startet Svein Gunnar Karlstrøm, Amund Hagen Kristiansen, Nina Berg Olsen og Rannveig Nilsen alle dagen på adressen Varden 126 på Stakkevollan, før de 07.40 vendte snuten mot Storgata 88 – med hjelp fra hvert sitt transportmiddel.

Målet var å se hvor lang tid det ville ta fra dør til dør med de ulike transportmidlene, samt vurdere faktorer som miljø, økonomi, komfort og helse.

– Det er cirka syv kilometer fra Varden til sentrum, og meningen med eksperimentet er å vise en helt vanlig jobbreise. Statistikk viser at omtrent 70 prosent av alle jobbreiser i Tromsø er under syv kilometer, sier Karlstrøm.

Elsykkel først

Han benyttet seg av elsykkel, og var den som kom først fram – etter cirka 13,5 minutter. Kristiansen kom bare et halvt minutt etter på sykkel.

– Men sykler man må man gjerne også regne inn ti minutter ekstra til et skift eller en dusj, påpeker han.

– En del tenker at bil er det raskeste transportmiddelet, men her står vi og venter på hun som tok buss og hun som kjørte bil. Sykkel er ikke bare det mest helsebringende transportmiddelet – men også det raskeste, fortsetter Kristiansen.

Han innrømmer at han er i god form, og at han derfor sykler fort, men vil si at man fint vil klare turen på 20 minutter.

– Det som er så fint med sykkel er jo også at man kan prøve ut nye veier og snarveier. Det er en opplevelsesbit i det hele.

FRA START: Gjengen møttes klokken 07.30 på Varden, og alle startet jobbreisen klokken 0740.

Etter 28 minutter er Rannveig Nilsen på plass i Storgata – etter å ha parkert bilen i parkeringstunnelen.

– Det tok omtrent dobbelt så lang tid som sykkelen.

Sist av alle dukker Nina Berg Olsen opp etter å ha tatt bussen. Det tok henne 34 minutter fra Varden – inkludert en bussforsinkelse.

Slik vurderer miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender de ulike transportmidlene etter eksperimentet sitt:

Amund på sykkel:

Tid: Det tok 14 minutter og i tillegg kan man regne inn ti minutter til et skift om man blir svett. Terningkast: 4.

Miljø: Det blir terningkast 6.

Økonomi: Med sykkel er det en førstegangsinvestering og litt vedlikehold, men det er nok det billigste alternativet. Terningkast: 6

Komfort: I dag var det godt vær og turen var ikke særlig anstrengende – det går mye nedover. Terningkast 5.

Helse: Terningkast 6

Svein Gunnar på elsykkel:

Tid: Dette var det raskeste alternativet – terningkast 6.

Miljø: Dette er et miljøvennlig transportmiddel, men det kommer litt under sykkelen fordi den trenger litt strøm. Terningkast 5.

Økonomi: Dette er en ganske dyr investering, og det er litt mer vedlikehold enn på en vanlig sykkel. Terningkast: 5.

Komfort: Dette er en behagelig måte å reise på så lenge været er bra. Man blir ikke svett. Terningkast 5+.

Helse: Det er stor forskjell på elsykkel og bil når det gjelder luft og mosjon. Man må hele tiden tråkke og være i bevegelse. Terningkast 5.

Nina på buss:

Tid: Jeg kom sist av alle, og brukte 34 minutter. Terningkast 1.

Miljø: Dette er et greit alternativ miljømessig, og det var masse folk på bussen. Terningkast 4.

Økonomi: Jeg har periodekort og da blir det ganske rimelig. Terningkast 4.

Komfort: Jeg fikk sitte i dag, men det var mange som sto. Det er veldig fullt i rushtiden. Terningkast 4.

Helse: Jeg går til og fra holdeplassen. Terningkast 3.

Rannveig i bil:

Tid: Det tok 28 minutter fra dør til dør. Terningkast 2.

Miljø: Dette er miljøtaperen i forhold til de andre alternativene. Et pluss er at vi var to i bilen. Terningkast 2.

Økonomi: Dette er det dyreste alternativet. Det koster mye med bil, og det koster mye å parkere en hel dag i parkeringstunnelen.

Komfort: Jeg satt godt og tørt, men det var mye kø på Stakkevollvegen, og jeg liker ikke å kjøre når det er masse trafikk. Terningkast 3.

Helse: Fikk en liten spasertur til bilen og fra parkeringshuset. Terningkast 2.

Sykkel er best

Alt i alt mener Framtiden i våre hender at sykkel viser seg som det beste alternativet – tett etterfulgt av elsykkel.

– Hadde det høljeregnet hadde komforten gått ned, men ellers er dette reelt, mener Kristiansen, som er overrasket over at det gikk såpass mye raskere med elsykkel og sykkel enn bil og buss.

– Det var større tidsforskjell enn vi hadde tenkt.

– De som vanligvis kjører bil kan begynne med å sykle bare én dag i uka, er hans forslag.

Framtiden i våre hender planlegger å gjøre det samme eksperimentet fra andre steder i Tromsø - som for eksempel Tomasjord.