Skolesjef Svein Erik Ditløvsen viser stolt fram klubbens nye Czezh Sport toseter til den nette sum av 800.000 kroner. Maskinen ble kjøpt fra den norske importøren etter å ha vært brukt som demonstrasjonsfly de siste to–tre årene.

Åpen dag

Tromsø Flyklubb ble stiftet av entusiaster høsten 1946 – hele 20 år før flyplassen åpnet. I dag står rundt 100 personer oppført i medlemsregisteret. Mange vil være til stede på Langnes når klubben har åpen dag førstkommende lørdag.

– Vi utdanner mellom seks og ti nye flygere hvert år. Med nyanskaffelsen blir opplæringen langt billigere enn med de gamle flyene. Vi snakker om en reduksjon i timeprisen fra 1.400 til 960 kroner.

Billigere i drift

Det skyldes først og fremst at det nye flyet er billigere i drift. Forbruket, som nå er blyfri bensin, er bare 18 liter i timen. Gammelflyene bruker det dobbelte og ikke samme, miljøvennlige drivstoffet.

– Det innebærer at en flyelev som kurses i minimum 30 timer, får halvert kostnadene. Det er en stor fordel, understreker Ditløvsen.

I årenes løp har Tromsø Flyklubb uteksaminert et utall flygere. Flere har benyttet muligheten som et springbrett til en profesjonell karriere som pilot.

– Nye utdanningskrav og nytt fly vil – forhåpentligvis – føre til større pågang. Opplæringen kan starte allerede ved fylte 15 år. Det betyr at en elev kan fly solo som 16-åringen – vel å merke med instruktør på bakken, sier Svein Erik Ditløvsen.