Rosa sløyfe-aksjonen er blitt en internasjonal folkebevegelse som er lett gjenkjennelig med den rosa sløyfen som sitt symbol.

Aksjonen arrangeres hvert år i oktober, i regi Brystkreftforeningen og Kreftforeningen.

Les også: Solveig kjente seg rar i magen - oppdaget svulst på størrelse med en håndball (iTromsø Pluss)

Farges rosa

Tradisjon tro farges flere store bygninger rosa for å rette fokuset på brystkreft. Her i Tromsø har blant annet Wito-hjørnet og Fylkets hus blitt lyssatt i rosafarger.

Statoil i Breivika, som nå heter Circle K og er hovedsamarbeidspartner med Rosa sløyfe, blir også rosa. Onsdag får stasjonen besøk av generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel, som skal markere relanseringen.

Les også: Rakel (58) fjernet begge brystene for å unngå kreft (iTromsø Pluss)

Informerer om kreftsaken

Et av målene med Rosa sløyfe-aksjonen er å spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft. Mandag kommer Rosa sløyfe-aksjonens informasjonsturné til Tromsø, hvor de skal ha stand på Nerstranda i sentrum.

Les også: Sønnen døde av kreft - nå hjelper de andre kreftpasienter (iTromsø Pluss)

– Vi skal også ha stand på byens kjøpesentre på lørdag. Her blir det informasjon om brystkreft og salg av Rose sløyfe-produkter, sier nestleder i Brystkreftforeningen Tromsø og omegn, Britt Hemmingsen.