Neste uke starter arbeidet med å «selge inn» fordelene med bompenger i Tromsø.

Da skal blant andre leder i byutviklingskomiteen i Tromsø – Arbeiderpartiets Ragni Løkholm Ramberg – møte bydelsrådene i Tromsdalen og i Kroken.

– Vi ønsker å gjennomføre en rekke folkemøter der vi forteller om Transportnett Tromsø, om bymiljøpakken vi skal forhandle om med staten – og vi ønsker innspill og gode tips på hvordan vi skal oppnå målene vi har for transportsektoren i Tromsø, sier hun.

Buss, gange og sykkel

Som iTromsø har skrevet en rekke ganger så ønsker politikerne og myndighetene at Tromsø skal ha nullvekst i privatbilisme, samtidig som man ønsker at flere skal bruke kollektivtrafikk, gange og sykkel for å komme seg på jobb, skole og til fritidsaktiviteter. Investeringene som trengs skal blant annet finansieres med bompenger.

For å lodde stemningen i kommunen er det derfor gjennomført en spørreundersøkelse om våre reisevaner i regi av Norstat – og vårt syn på hva som må til for å utvikle transportsektoren i byen.

– Fem av ti tromsøværinger er motstandere av bompenger. Det er i grunnen et godt tall ettersom vi ennå ikke har forklart godt nok hva man får for bompengene, sier Ramberg.

Meningene endrer seg

Tallene viser nemlig også at seks av ti tromsøværinger er tilhenger av at man bruker bompenger for å finansiere andre trafikkløsninger som gang- og sykkelstier, kollektivtrafikk og forskjellige trafikksikringstiltak.

– Når vi kan vise til hva vi kan få for bompengene tror vi at meningene vil endre seg. Det viser all tidligere erfaring fra byer som har innført bompenger, sier Ramberg.

LES OGSÅ: Vil vedta ett felles bompengeselskap for hele Nord-Norge

Hun sier at det ikke finnes noen reelle alternativer til bompenger i Tromsø, og at det ikke vil komme investeringsmidler til byen uten egeninnsats.

– Om vi ikke gjør noe – og vi får forventet befolkningsvekst så vil vi få 30.000 nye daglige bilreiser per dag fram til 2030. Det vil skje på det samme veinettet vi har i dag – noe som vil være både kostbart for næringslivet og smertefullt for alle andre, sier Ramberg.

Metro-busser

Samtidig så har to av tre tromsøværinger sagt at man er avhengig av egen bil i hverdagen.

– Det viser at vi har vært for dårlige til å gi alternativer til folk. Vi burde få flere til å tenke at de ikke trenger bil for å komme seg fram i byen, sier hun.

Samferdselsråd i fylket, Ivar B. Prestbakmo, sier at målet for fylket er å få to av ti reiser i Tromsø skal skje per buss i hverdagen.

– Derfor må vi fortløpende øke tilbudet til byen – og på sikt skal vi øke produksjonen kraftig. Blant annet skal vi starte metrobusser i sentrum som skal gå med fem minutters mellomrom. Dessuten skal vi ha fem nye bybussruter ut til bydelene, sier han.

Kraftig bussvekst

Når dette skal skje er ennå ikke tallfestet, men han sier at bussbruken i Tromsø har vokst så kraftig at det nå både finnes økonomi og trafikkgrunnlag for satsingen.

– Vi har hatt en økning på 8,2 prosent i september i år sammenlignet med i fjor. Det er faktisk all time high – og Tromsø er nå tredje best i landet på kollektivtrafikk, sier Prestbakmo.

Transportnett Tromsø er et samarbeid mellom Tromsø kommune, fylket og staten der man har gått gjennom dagens trafikksituasjon i Tromsø og lagt strategier for hvordan man skal klare å ta unna byens befolkningsvekst – uten at transportnettet bryter sammen.

Skal forhandle med staten

Nå går arbeidet inn i en ny fase – og for anledningen har man valgt å skifte navn på prosjektet fra Transportnett Tromsø til «Tenk Tromsø – Vi beveger byen».

Først skal altså byens befolkning informeres om hva som er i gjære – så skal kommunen i forhandlinger om en bymiljøpakke med staten. I pakken skal man bli enige om hvordan man kan få maks uttelling når investeringsmidler skal fordeles.

– Vi har beregnet totalbehovet for forskjellige trafikkinsvesteringer i Tromsø til cirka åtte milliarder kroner. Da står vei for cirka 45 prosent av beløpet – og Kvaløyaforbindelsen og Tverrforbindelsen for de største enskilte kostnadene, sier Ramberg.

Optimist

Regionveisjef Torbjørn Naimak sier at han er optimistisk på Tromsøs vegne. Behovene i byen er store, men samtidig er det relativt «enkelt» å få på plass de nødvendige trafikktiltakene.

– Samtidig er åtte milliarder en stor pakke, og det må bli opp til forhandlingene å avgjøre hva pakken skal inneholde, sier han.

TRAFIKKTRIO: Torbjørn Naimak, Ivar B Prestbakmo og Ragni Løkholm Ramberg.