– Tildelingskontoret har vært en fiasko. Kristin Røymo setter foten på noe veldig viktig og vi støtter henne fullt ut. Hun har helt rett i sin oppsummering. Det var et alvorlig feilgrep å innføre et sentralt tildelingskontor for pleie- og omsorgstjenesten, sier Bjørn Willumsen, leder i Fagforbundet.

Les også: Kommunen får ingen drahjelp til å ordne opp i økonomi-trøbbel (iTromsø Pluss)

Pulverisering av ansvaret

I lørdagens Nordlys kommenterte ordfører Kristin Røymo (Ap) at ressursen er ukontrollert og ikke akseptabel etter et merforbruk på nesten 100 millioner kroner i helse- og omsorgssektoren i årets syv første måneder.

Hun viste til tildelingskontoret som tar beslutninger uten å ha det formelle ansvaret for pengene, og tjenesteutøverne som ikke vet hva tjenestene koster.

– Denne strukturen medfører at man får en pulverisering av det økonomiske ansvaret, sa Røymo sa til avisen, og la til at folks behov og forventninger til kommunen må føre til at politikerne må finne andre svar på fremtidens løsninger.

En fiasko

Det var i sin tid sterk motstand mot innføring av en såkalt bestiller-utførermodell på venstresiden, men Arbeiderpartiet vedtok den likevel.

– Representantskapet i Arbeiderpartiet stoppet den sentraliserte beslutningsmodellen i 2006, men Ap og SV gikk inn for den etter valget i 2007. Modellen har vært en fiasko, og Røymo har helt rett i det hun sier til Nordlys, sier Willumsen.

Les også: - Kommunen er i en alvorlig økonomisk krise

Feil ressursbruk

Han er sterkt kritisk til ressursbruken etter etableringen av tildelingskontoret. Begrunnelsen for etableringen av tildelingskontoret var å få kontroll på overforbruk og ukontrollert ressursbruk.

Ifølge Willumsen skulle tildelingskontoret i utgangspunktet ha fire stillinger, det ble så økt til 13.

Da AMU senere stilte spørsmål ved ressursbruken ble det sagt at det aldri skulle være mer enn 23 ansatte.

– Nå er det borti 40 årsverk på tildelingskontoret. Gevinsten skulle være et tildelingssystem med mer kontroll på kostnadene og likeverdige tjenester i hele kommunen. Det har ikke blitt slik. Fagforbundet mener man må flytte ressursene fra tildelingskontoret nærmere tjenestemottakerne. Det må satses mer på dem som gjør jobben ute i tjenestene. De med erfaring og kompetanse må gis tillit og myndighet til å fatte beslutninger nærmere brukerne. Gevinsten vil være mer fleksible tjenester. Samt mer motiverte, myndiggjorte ansatte og mer rasjonell drift enn i dag.

Les mer: Kommunens overforbruk kan føre til oppsigelser

Et skrekkeksempel

Fagforeningslederen mener overforbruket også er et resultat av underbudsjettering, som tildekker det reelle hjelpebehovet.

– Det kan være en miks av underbudsjettering og overforbruk. Vi har lenge manglet et helt sykehjem i Tromsø. Dette forholdet slår inn i hele omsorgskjeden, på alle nivå. Drifta blir dyrere og tilbudet til de som trenger det står i fare.

Nylig fikk han erfare situasjonen for byens eldre pleietrengende da han ble kontaktet av pårørende til en 96-åring.

– Det er et skrekkeksempel. 96-åringen har aldri hatt behov for hjelp og har alltid klart seg selv, men nå trengte hun hjelp for første gang. De pårørende var sjokkerte etter møtet med tildelingskontoret. Nå bor hun på korttidsplass fordi det ikke finnes sykehjemsplasser. Når man blir gammel og pleietrengende skal man bli tatt skikkelig imot og gitt et verdig tilbud. Her er den største og mest umiddelbare utfordringen for den kommunale pleie- og omsorgstjenesten, sier Willumsen til slutt.