KAIGATA: Med hver sin mobil og headset i ørene var over 20 politikere og personer fra næringslivet samlet på Clarion The Edge til den årlige Næringslivsstafetten.

23. oktober skal over 100.000 bøssebærere besøke alle husstandene i Norge i forbindelse med årets TV-aksjon, men siden 2010 har det vært en tradisjon i Tromsø at næringslivet samles uken før for å gjøre en innsats.

LES OGSÅ:  Slik blir P3-festen i Tromsø

– Nå har jeg nettopp fått inn 5.000 kroner fra Bjørn Bygg. Vi har akkurat kommet i gang, men normalt sett bruker dette å gå veldig bra fordi næringslivet jevnt over er utrolig positive, sier leder for Næringsforeningen i Tromsøregionen, Nils Kristian Sørheim Nilsen, like etter at innsamlingen startet klokken 14:00 mandag.

Venter på telefonen

Sammen med blant annet ordfører Kristin Røymo tok de telefonen fatt for å ringe rundt til de ulike bedriftene i regionen.

DIREKTESENDT: Tove Jensen (til høyre) under et intervju i forbindelse med direktesendingen av Næringslivsstafetten på Clarion The Edge mandag ettermiddag.

– Dette er veldig hyggelig. Folk er opptatt av å gi, og mange har allerede på forhånd bestemt seg for hvor mye de skal gi og sitter også og venter på å få en telefon fordi de vet at de blir oppringt hvert år, sier Røymo som forteller om bedrifter som allerede sitter med sjekken klar når hun ringer.

LES OGSÅ: Her får Tromsø bank av Bodø

– For eksempel var den første telefonen jeg tok i dag til Eide Bygg, og der hadde de på forhånd vært enige om at de skulle gi 10.000 kroner – noe som jo er fantastisk, utdyper hun.

Flere millioner

Nilsen legger til at mange av bedriftene også allerede har gitt penger over mail før de blir ringt.

– Hvis hver av de nesten 6.000 bedriftene som finnes i tromsøregionen gir mellom 500 til 1.000 kroner, så blir det en del millioner. De trenger ikke å gi de store summene, men hvis alle gir litt så hjelper det mye. Det blir fort penger av det, sier han.

RINGERUNDER: Flere av byens politikere og næringslivsfolk var samlet for å ringe rundt til bedrifter som vil gi penger til årets TV-aksjon.

– Jeg har vært med en del år nå og erfaringsmessig så drar hver enkelt av oss inn cirka 50.000 til 100.000-200.000 kroner – litt avhengig av hvor aktiv, pågående og gode telefonselgere vi er, legger Nilsen til og med en liten latter.

LES OGSÅ: Denne gjengen vil skifte dekkene dine for en god sak

– Når det kommer til akkurat dette her så er det faktisk en av de letteste tingene å selge på telefon, og det vi selger er et budskap og et fellesskap og så får vi utrolig godt betalt for verdens mest sårbare, skyter Røymo inn.