Ramberg har sammen med Bård Jørgensen, administrerende direktør i Remiks Miljøpark AS, sendt et brev til Tine, hvor det kommer tydelig fram at de ikke ønsker at Tine skal gå for de nye plastflaskene med melk.

– Vi må uttrykke skuffelse over at dere velger å introdusere dette produktet, og benytte plast som emballasje i et nytt produkt, heter det i brevet.

– Begrenset opplag

Tines kommunikasjonssjef, Sindre Ånonsen, har i en e-post til iTromsø forklart at årsaken til nysatsingen på plastflaske er at forbrukere ønsker seg mer praktiske emballasjeløsninger på melk når de er på farten.

– Plastflasker egner seg bedre til å putte i sekken – eller veska, enn kartong. Samtidig er vi opptatt av at bruken av plastflasker ikke skal komme i konflikt med miljøhensyn, skriver Ånonsen.

Videre skriver han at plastflaskene vil selges i et begrenset opplag.

– Dermed vil ikke summen av plast fra Tine være spesielt høy.

Det svaret imponerer ikke Ramberg.

– Svarer ikke

– For det første svarer de fremdeles ikke på vårt spørsmål om hvilken type plast de har benyttet. Det er merkelig at de ikke har et mer bevisst forhold til det, sier Ramberg til iTromsø.

Hun understreker at en del av kritikken går på hvordan Tine har besvart spørsmål på sosiale medier.

– Svært mange har stilt spørsmål angående akkurat dette - altså hvorfor de nå, i 2016, velger å introdusere ny plastemballasje, mens «alle» andre forsøker å begrense det.

– Villeder

Hun mener Tine byr på villedende informasjon når kommunikasjonssjefen skriver at nordmenn er flinke til å resirkulere.

– Det er direkte villedende informasjon. Tine benytter tall som 97 prosent og 99 prosent, men dette inkluderer all plast som går i restavfallet og blir brent. Å villede forbrukere når vi endelig begynner å få bevissthet rundt hvilket enormt klima- og miljøproblem plast utgjør, henger bare ikke på greip.