Det er ennå ikke avklart hvilken dato anbudskonkurransen åpner, men Bones lover at det vil skje i løpet av vinteren 2017. I forrige uke avholdt Troms fylkestrafikk en dialogkonferanse hvor operatører fikk komme med sine innspill til en ny kontrakt.

– Rundt fem forskjellige operatører møtte, blant annet Nobina, Nettbuss og Torghatten, og med det i bakhodet antar jeg at vi får inn minst fem tilbud når anbudskonkurransen går i gang, sier Bones.

Flere innspill

Under møtet kom de ulike operatørene med en rekke innspill til hvordan busstrafikken i Tromsø kan bli bedre for alle parter.

– Operatørene er opptatt av forhold i en eventuell kontrakt, som kan gjøre utfordringer litt enklere for dem. Da snakker vi eksempelvis om brøyting og trange gater. På dette området fikk vi inn mange innspill, sier Bones.

Punktlighet

For Troms fylkestrafikk er det viktigste at bussene er presis i hverdagen.

– Vi har gjort oss en del erfaringer med den kontrakten vi har med Nobina nå, og vet hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer like bra. Det vi åpenbart må gjøre noe med, og prioritere, er punktligheten på bussene. Her er det selvsagt en del ting vi ikke rår over, som rushtid, vær og fremkommelighet, men vi skal gjøre det vi kan for at punktligheten skal bli bedre, lover Bones.

Bedre punktlighet skal dog ikke gå utover antall avganger. Om noe, skal antall avganger økes, lover Bones.

– Vi vil ha så mange avganger på de hyppigste rutene at folk ikke skal måtte lære seg bussrutene. Vi vil at bussen skal gå så ofte at man bare kan spasere til busstoppet og vite at det uansett er en buss like rundt hjørnet.

Nobina forblir

De kommende årene vil uansett Nobina være bussoperatør i Tromsø.

– Vi har forlenget kontrakten med Nobina til 1. februar 2019. I tillegg tenker vi at dersom et nytt selskap skal overta kontrakten, så er det hensiktsmessig at denne kontrakten starter på sommeren. Men nøyaktige datoer er ikke avklart ennå, det er viktig å understreke, sier Bones.