Under iTromsøs byutviklingskveld torsdag kveld, møttes ordfører Kristin Røymo (Ap), tidligere byrådsleder Øyvind Hilmarsen (H), leder for Kvaløya bydelsråd, Alfred Løkås, leder for "Tenk Tromsø"-prosjektet, Rigmor Thorsteinsen, og talsperson for aksjonen mot Selnes-alternativet, Stig Kristiansen, til debatt.

Kan ikke spille høyt

Debatten ble ledet av iTromsø-redaktør Stig Jakobsen, som kjapt stilte ordføreren til veggs.

– Håkøyforbindelsen er det klart mest fremtidsrettede valget for en ny Kvaløyforbindelse. Det var det Kristin Røymo som sa før valget. Mener du fortsatt det, spurte Jakobsen.

– Det som er tilfellet her, er at vi i Tromsø kommune er invitert inn i forhandlinger om å få på plass en avtale med staten, som vil bidra til finansiering av alle kommunens vei- og transportprosjekter de neste 15 årene. Det dreier seg om åtte milliarder kroner. For å få pengene, må vi imidlertid forholde oss til de konkrete retningslinjene som Vegvesenet og Staten har servert oss, svarer Røymo.

– Dersom vi går for en Håkøyforbindelse vet vi ikke om det vil spenne bein på de andre planene. Vi kan spille høyt og håpe på at det ikke ødelegger for all planleggingen de neste 15 årene, eller vi kan gå for det alternativet som er anbefalt og som vi vet ikke vil gå utover bymiljøavtalen, fortsetter hun.

– Løftebrudd er ikke greit

Stig Kristiansen var imidlertid kjapp med å påpeke at det ikke er greit ikke å holde det man lover.

– Det er ikke rett at politikerne går bort fra det som ble lovet, nemlig en Håkøyforbindelse. Istedenfor får vi noe ingen vil ha, sier han.

Han støttes av Høyres Øyvind Hilmarsen, som er klar på at tunnel er det beste valget for fremtidens Tromsø.

– Bare i Håkøybotn er det plass til 50.000 mennesker. Vi kunne bygget en ny bydel der. I stedet for legges brua der folk allerede bor, sier han.

Kommune i megatrøbbel

Erlend Bøe, gruppeleder i Tromsø Høyre, stilte videre et viktig spørsmål i debatten. Nemlig hvor sannsynlig det faktisk er at Tromsø kommune får på plass en bymiljøavtale, da både Vegvesenet og Røymo viser til at valget av traséalternativ er avhengig av denne.

– Alt vi kan gjøre er å gjøre vårt beste for å oppfylle de kravene som blir stilt av oss. Det jeg kan si, er at dersom kommunen ikke får på plass avtalen, da er vi en kommune med et megastort problem, sier Røymo.