Torsdag kveld arrangerte iTromsø byutviklingskveld på Clarion Hotel The Edge. Der gikk Kristiansen, som representerer en gruppering beboere og næringsdrivende på Kvaløya, til angrep på planene om ei ny bru mellom Langnes og Selnes.

– Da jeg begynte å jobbe med dette og begynte å snakke med folk i bydelsrådene, næringsdrivende og folk som bor og ferdes både på Tromsø-siden og på Kvaløya, så viste det seg at ingen var for ei ny bru. Samtlige var motstandere, forteller Kristiansen.

– Sjokkert av hestehandel

Han er rystet over måten lokalpolitikerne i Tromsø kommune har behandlet saken.

– Før valget var det bred politisk enighet om tunnel til Håkøya, eller eventuelt under øya for å skåne den. Vi føler oss regelrett lurt av den politiske hestehandelen som resulterte i at kommunen landet på ei ny bru.

Kristiansen er klar over at forbindelsens finansiering betinges av at Tromsø kommune får på plass en bymiljøavtale, men mener man burde forsøkt å forhandle med Samferdselsdepartementet og fagetatene om muligheten for å få på plass tunnel uten at det går utover muligheten for en avtale.

– De har ikke engang forsøkt å legge fram en tunnelplan for departementet, sier han.

Maskinentreprenøren støtter Bård Even Pettersen, eier av Eide Handel, som tidligere i uken gikk ut mot bruplanene.

– Når køa for å komme seg inn til byen starter i Åsland-feltet, er det klart at ei bru til Selnes ikke vil gjøre situasjonen bedre. I tillegg vil den tungtransporten fortsatt måtte kjøre inn i de tettbebygde feltene. Det er lite heldig når en tunnel kunne sluset ut tungtrafikken, sier han.

Det ble innført strenge restriksjoner på boligbyggingen da det ble klart at kapasiteten på Sandnessundbrua var sprengt, og kommunen måtte ty til boligkvoter, mener Kristiansen.

– Med en forespeilet vekst på 50.000 innbyggere de neste 30 årene, vil også den nye brua bli tungt belastet, og igjen vil man måtte innføre restriksjoner på boliger. I dag er det vanskelig å få skilt ut tomter til barna sine slik at de kan etablere seg der de har vokst opp, har sine nettverk og ønsker å bo. Med ei bru vil det ikke bli enklere. Det synes jeg er forferdelig trist.

Nødvendig kompromiss

Ordfører Kristin Røymo (Ap) avviser imidlertid at det dreier seg om en politisk hestehandel.

– Kvaløyaforbindelsen var ikke noe vi forhandlet med da vi satt oss ned rundt forhandlingsbordet med SV og Rødt. Vi hadde gjort det veldig klart at vi godt kunne leve med motstand innad i posisjonen når det gjaldt Håkøyforbindelsen, men da vi satt oss ordentlig inn i materien, ble det bare mer og mer tydelig at vi ikke kunne gjennomføre en Kvaløyforbindelse uten finansiering fra en bymiljøavtale, og da var bru eneste alternativ, sier hun.

Røymo har forståelse for at mange ikke ønsker ei ny bru til Selnes.

– Hadde dette vært en sak som ikke var bundet av økonomien, ville vi kunne diskutert hvor brua skal ligge, men det er det heller ikke. Vi er nødt til å gå for Selnes eller skrape prosjektet, sier hun.

Rigmor Thorsteinsen, leder for Statens vegvesens "Tenk Tromsø"-prosjekt, støtter Røymo.

– Det handler om kravene som stilles for å få på plass en bymiljøavtale, og en tunnel ville vært umulig å få til innenfor de rammene, sier hun.

For å kvalifisere for en bymiljøavtale og finansieringen den medfører, må en ha et mål om nullvekst i trafikken, samtidig som det legges føringer for utbedring av buss-, sykkel- og gangetilbud.

– Da en tunnel ikke tilrettelegger for noen av delene, ville det vært vanskelig, sier Thorsteinsen.

Hun påpeker også at meningen blant innbyggerne i Tromsø er delte om brualternativet.

– Mange er nok enig med Kristiansen, men i mitt arbeid har jeg snakket med flere både på Tromsøya og på Kvaløya som støtter prosjektet, sier hun.