Tidligere i år kom det for en dag at kommunen brøt loven ved at de ikke hadde forsvarlige barnevernsundersøkelser og at vedtatte hjelpetiltak ikke ble igangsatt innen rimelig tid.

I et saksfremlegg som er behandlet i en rekke utvalg, presenteres flere tiltak for å unngå fremtidige avvik i saksbehandlingen.

Ikke nye undersøkelser

I kjølvannet av lovbruddene, ble blant annet samtlige 248 barnevernssaker fra i fjor gjennomgått på nytt.

Ifølge avdelingsdirektør Kari Henriksen, ble konklusjonen at det ikke var nødvendig med nye undersøkelser.

– Derimot kom det fram at det kunne vært gjort grundigere undersøkelser i noen saker. Andre hadde i tillegg mangelfull dokumentasjon.

Tilsynet fra fylkesmannen avdekket også betydelige svakheter i arbeidsmiljøet i etaten. For å bedre dette, har kommunen besluttet å ansette to ambulerende saksbehandlere for å dekke opp for fravær.

– Det er også kjøpt inn konsulenttjenester, ansatte i engasjement har fått forlenget sine avtaler og studenter bistår i saksbehandlingen. I sum håper vi at forbedringene skal komme, sier Kari Henriksen.

Bedre saksflyt

I tillegg har kommunen kommet med forslag til organisasjonsendringer som skal gi en bedre flyt, kvalitet og effektivitet i saksbehandlingen. I en periode fremover, skal også Ressursavdelingen og Barnevernsvakta bistå.

I saksfremlegget er det også gjort rede for barnevernstjenestenes behov for en overordnet, strategisk plan relatert til utsatte barn og unge i kommunen. Den skal gi retningslinjer for tjenestens ansvar og oppgaver i forhold til den nye loven.

Nytt tilsyn

Som et ledd i etterkontrollen, var fylkesmannen på nytt tilsyn denne uken. Da la kommunen fram de siste 20 undersøkelsessakene som var avsluttet. I tillegg ble det lagt fram lister på barn som venter på undersøkelser og tiltak.

– Fylkesmannen har sagt at de vil bruke rundt to uker på å gjennomgå materialet. Inntil da vet vi lite hva konklusjonen blir, sier Kari Henriksen.