Tidligere i år kom det for en dag at kommunen brøt loven ved at de ikke hadde forsvarlige barnevernsundersøkelser og at vedtatte hjelpetiltak ikke ble igangsatt innen rimelig tid.
I et saksfremlegg som er behandlet i en rekke utvalg, presenteres flere tiltak for å unngå fremtidige avvik i saksbehandlingen.
Barnevernet brøt loven - nå begynner oppryddingen
Ikke nye undersøkelser
I kjølvannet av lovbruddene, ble blant annet samtlige 248 barnevernssaker fra i fjor gjennomgått på nytt.
Ifølge avdelingsdirektør Kari Henriksen, ble konklusjonen at det ikke var nødvendig med nye undersøkelser.
– Derimot kom det fram at det kunne vært gjort grundigere undersøkelser i noen saker. Andre hadde i tillegg mangelfull dokumentasjon.
Tilsynet fra fylkesmannen avdekket også betydelige svakheter i arbeidsmiljøet i etaten. For å bedre dette, har kommunen besluttet å ansette to ambulerende saksbehandlere for å dekke opp for fravær.
– Det er også kjøpt inn konsulenttjenester, ansatte i engasjement har fått forlenget sine avtaler og studenter bistår i saksbehandlingen. I sum håper vi at forbedringene skal komme, sier Kari Henriksen.
Jobber for å rette opp lovbruddene
Bedre saksflyt
I tillegg har kommunen kommet med forslag til organisasjonsendringer som skal gi en bedre flyt, kvalitet og effektivitet i saksbehandlingen. I en periode fremover, skal også Ressursavdelingen og Barnevernsvakta bistå.
I saksfremlegget er det også gjort rede for barnevernstjenestenes behov for en overordnet, strategisk plan relatert til utsatte barn og unge i kommunen. Den skal gi retningslinjer for tjenestens ansvar og oppgaver i forhold til den nye loven.
Nytt tilsyn
Som et ledd i etterkontrollen, var fylkesmannen på nytt tilsyn denne uken. Da la kommunen fram de siste 20 undersøkelsessakene som var avsluttet. I tillegg ble det lagt fram lister på barn som venter på undersøkelser og tiltak.
– Fylkesmannen har sagt at de vil bruke rundt to uker på å gjennomgå materialet. Inntil da vet vi lite hva konklusjonen blir, sier Kari Henriksen.