Mobilnettet til både Telenor og Telia er for nede som følge av en feil på en basestasjon. Dette skaper bekymringer for sykepleier Isaksen, som har ansvaret for rundt 20-30 brukere i området.

Ifølge Isaksen begynte mobilnettet å bli ustabilt 22. desember, og lille julaften var nettet helt nede.

Trygghetsalarmer

– Vi har mange som bor alene og som i verste fall kan bli alvorlig syke eller bli utsatt for en ulykke. Mange av dem har bare mobiltelefon, så når mobilnettet er nede, får de ikke ringt etter hjelp. Det kan i verste fall føre til alvorlig skade eller tap av liv, forteller en fortvilet Isaksen til iTromsø.

Eldre med trygghetsalarmer står også i fare for å bli isolert om det skulle skje en ulykke.

– Alarmen er koblet opp mot mobilnettet, så skulle det skje noe, vil verken legevakten og eller de pårørende bli varslet. Det kan være svært alvorlig, sier distriktssykepleieren.

– Skulle det dukke opp behov for sykepleiere grunent akutte tilfeller hos pasienter får de heller ikke kontakt med oss, ettersom ingen bruker noe annet en mobiltelefoner, legger hun til.

Usikkert

Hun har vært i dialog med selskapene, som i utgangspunktet opplyste en forventet rettetid på et døgn.

– Det skulle først være fikset til julaften, men nå er rettetiden satt til 27. desember. Det er jeg derimot svært skeptisk til at de klarer, uttaler Isaksen.

– Montører på vei

Telenor kan bekrefte at de har feil med mobilnettet i Lakselvbukt.

– Saken er slik at stasjonen vår på Lakselvbukt er nede, og den skal gi dekning til Lakselvbukt. Vi har to montører som er i ferd med å ta seg fram til stasjonen på Lakselvbukt, men det er vanskelig å komme seg dit, forteller Roald Orheim, som er pressekontakt i Telenor.

Også Telia kan bekrefte at deres mobilnett er nede.

– Årsaken er at vi leier sambandet av Telenor, så siden de har problemer med sitt samband, har vi også problemer med vårt, forteller Ellen Scheen, som er kommunikasjonsrådgiver i Telia.

– Kan bli rettet i kveld

Orheim håper at problemet blir løst klokken 18.00 mandag kveld.

– Dersom alt går etter planen, blir det fikset i kveld, men vi har ingen garantier på det.

– Det er flere som har trygghetsalarmer koblet opp mot mobilnettet deres. Dersom noe skulle skje mens mobilnettet er nede, kan jo konsekvensene bli fatale.

– Ja, og det er det som gjør at vi prioriterer å få løst det.

– Men problemene startet allerede 22. desember. Burde ikke dere ha fikset dette tidligere?

– Vi kunne sikkert ha gjort det, men nå kjenner jeg ikke til forhistorien til denne saken. Vi får bare håpe at det løser seg slik som vi ønsker, sier Orhem.