Som iTromsø omtalte mandag har mobilnettet vært ute av drift i Lakselvbukt siden lille julaften, noe som har gjort mange bekymret for konsekvensene hvis noe alvorlig skulle skje.

Den dramatikken fikk Wivian Helene Alfheim kjenne på kroppen da mannen hennes plutselig fikk alvorlige hjerteproblemer.

– Han vekket meg rundt klokken tre på natten, og jeg skjønte med en gang alvoret. Dessverre har vi kun mobiltelefon, så da mobilnettet var nede, fikk jeg ikke kontakt med noen. Heldigvis var Anne-Marie Isaksen på bosenteret våken, og jeg fikk kontaktet henne via Facebook. Hun fikk igjen ringt etter ambulanse med en fasttelefon, som kjørte mannen min til UNN umiddelbart.

Les også: - Vi må kjøre i nesten en halvtime for å kunne varsle om det har skjedd ei ulykke.

Ren flaks

Alfheim er takknemlig for at hjelpen rakk fram fort, men beskriver hendelsen som svært dramatisk.

– Jeg er veldig glad for at vi fikk tak i Isaksen, og ambulansepersonellet var kjapt på plass. Men hadde det ikke vært for at hun (Isaksen, journ.anm.) tilfeldigvis var våken, kunne det gått ille, forteller Alheim, som var på vei til UNN da iTromsø pratet med henne på tirsdag.

– Jeg har ikke fått pratet med mannen min siden de kjørte ham til sykehuset i natt, så jeg er nødt til å besøke ham for å se hvordan det går, forteller hun.

Ikke de eneste

Skulle problemene med mobilnettet vedvare, er Alfheim bekymret for at det kan oppstå flere alvorlige situasjoner i Lakselvbukt.

– De fleste eldre og syke her har kun mobiltelefon, og det gjør det svært kritisk når nettet er nede. Jeg synes det er dårlig av Telenor at de ikke har fått det ordnet til nå, sier hun.

Problemer for UNN

Også på sykehuset merker de konsekvensene når mobilnettet er nede.

–Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK, red.anm.) opplever av og til at mobilnettet er nede, og at pasienter finner andre måter å kontakte AMK på, opplyser pressevakt hos UNN, Marit Einejord.

– Svært beklagelig

Kommunikasjonssjef Kristine Meek i Telenor sier at hendelsen er svært beklagelig, men vanskelig å sikre seg mot.

– Det er selvfølgelig svært beklagelig at slike problemer oppstår som følge av feil på nettet, og det er veldig bra at det ordnet seg i denne saken. Dessverre er det vanskelig å helgardere seg mot slikt. Vi anbefaler derfor folk å si ifra til venner og naboer som har fasttelefon når slikt oppstår, slik at man kan kontakte andre hvis slike hendelser skulle oppstå, uttaler Meek.

Årsaken til feilen er ukjent, men den rammer både Telenor og Telia, ettersom sistnevnte leier nettet av Telenor.

– Vi har hatt folk ute tidligere, men været har skapt problemer for dem. Vi skal forsøke å sende ut entreprenører på nytt igjen, men det er vanskelig å ta seg frem til basestasjonen. Dermed er det vanskelig å si noe om nøyaktig rettetid, opplyser informasjonssjef Caroline Lunde i Telenor.