Det lokale barnevernet fikk mye pes etter en rutinekontroll i fjor. Da hadde fylkesmannen gått igjennom flere hundre saker fra 2015 og avdekket mange, graverende forhold.

Bryter tidsfristen

Avdelingsdirektør Kari Henriksen sier at den siste kritikken kommer i kjølvannet en ny kontroll av et 20-tall saker.

– I disse konkluderes det med at tidsbruken blir for omfattende og at vi ikke klarer å holde behandlingstiden på tre måneder.

– I den forrige runden fikk barnevernstjenesten kritikk fordi vi ikke var grundig nok – spesielt i innledningsfasen. Da valgte vi å ta tak – noe som resulterte i at tidsrammen sprakk.

Like mange saker

Her presiserer Henriksen at barnevernet ikke har fått færre saker etter fylkesmannens inngripen:

– Vi har den samme saksmengden. Når vi gjør jobben grundigere, må det få konsekvenser videre.

– På dette felt er vi i ferd med å analysere fylkesmannens konklusjon. Parallelt ser vi på tiltak som kan gi en enda bedre flyt i saksbehandlingen.

Jobbes iherdig

Ifølge Kari Henriksen er barnevernet på rett spor og gir i dag en kvalitativ bedre tjeneste enn for bare få måneder siden.

Da fylkesmannen konkluderte i forrige runde, kom det for en dag at kommunen brøt loven ved at de ikke hadde forsvarlige undersøkelser og at vedtatte hjelpetiltak ikke ble igangsatt innen rimelig tid.

Dårlig arbeidsmiljø

Tilsynet avdekket også betydelige svakheter i arbeidsmiljøet i etaten. For å bedre dette, ansatte kommunen to ambulerende saksbehandlere for å dekke opp for blant annet fravær.

– Det er også kjøpt inn konsulenttjenester, ansatte i engasjement har fått forlenget sine avtaler og studenter bistår i saksbehandlingen. I sum håper vi at forbedringene skal komme, sier Kari Henriksen og legger til at også Ressursavdelingen og Barnevernsvakta skal bistå.