Misfornøyd: Kim Aagesen var sammen med Daniela Raicu og sønnen Brian Aagesen Raicu på flyet som avbrøt landingen på Langnes lørdag. Han setter spørsmålstegn ved hvorvidt den spanske piloten var klar for nordnorske værforhold. Illustrasjonsfoto/montasje: Ronald Johansen/privat

Misfornøyd: Kim Aagesen var sammen med Daniela Raicu og sønnen Brian Aagesen Raicu på flyet som avbrøt landingen på Langnes lørdag. Han setter spørsmålstegn ved hvorvidt den spanske piloten var klar for nordnorske værforhold. Illustrasjonsfoto/montasje: Ronald Johansen/privat

– Piloten kan ikke ha vært klar for nordnorske forhold

Passasjer reagerer:

Kim Aagesen, som var passasjer på sydenflyet som lørdag avbrøt landingen på Langnes, reagerer på piloter han mener umulig kan være klare for nordnorske forhold.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Etter at iTromsø i går skrev om Norwegian-flyet fra Gran Canaria som avbrøt landingen på Langnes, ble vi kontaktet av Kim Aagesen, som var passasjerer om bord på flyet.

Han reagerer på Norwegians fremstilling av hendelsen og forteller til iTromsø om en lang flytur utenom det vanlige.

Les også: Nytt Norwegian-fly avbrøt landing søndag kveld

– Dårlig informasjon

Aagesen var sammen med kona Daniela Raicu og sønnen Brian Aagesen Raicu (5 md.) på ferie på Las Palmas. Han forteller at de forlot Kanariøyene klokken åtte på morgenen lokal tid, det vil si klokken ni norsk tid.

– Det første vi gjorde før vi dro var å sjekke værmeldinga. Det så bra ut, fire-fem meter i sekundet, et par grader – ikke noe voldsomt.

– To timer etter at vi tok av, forteller kapteinen over anlegget at det kom inn dårlig vær i Tromsø og at de skulle komme tilbake med mer info.

Aagesen forteller videre at dette var den eneste informasjonen de fikk på engelsk fram til flyet hadde snudd i Tromsø.

– Stille ombord

Aagesen forteller om en ubehagelig innflyging:

– Vi nærmer oss Tromsø i det vi opplever som uregelmessig fart. Det virket som piloten hadde problemer med å finne ut hvor han skulle ha flyet.

– Kanskje fem-ti meter over bakken, det er vanskelig å bedømme nøyaktig, gir piloten full gass. Det rister i hele flyet, og det går rett opp igjen.

Selv var ikke Aagesen bekymret, men han forteller at passasjerene reagerte på landingsforsøket:

– Det ble stille ombord.

Klare for forholdene?

Aagesen mener det ikke var spesielt dårlig vær og viser til at iTromsø lørdag skrev at andre fly landet både før og etter

– Vi så jo at det var løp borte ved Jekta, og at folk koste seg ute.

Han setter spørsmålstegn ved hvorvidt Norwegians piloter er klare for forholdene i Nord-Norge:

– Norwegian må ikke bruke spanske piloter om de ikke kan lande her oppe.

– Men det er bra at han avbrøt landingen om han ikke følte seg trygg. Det skal han ha skryt for, presiserer Aagesen.

Norwegian: – Alle piloter er kvalifiserte.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen kommer med følgende svar til iTromsø i en epost:

– Alle som flyr for Norwegian på destinasjoner i Nord-Norge har de ekstra kursene som Luftfartstilsynet krever. Kvalifikasjoner har ikke noe med nasjonalitet å gjøre. Det er for eksempel både norske og svenske piloter som ikke kan fly på Nord-Norge i dag. Alle som flyr i Nord-Norge på vinterstid vet at været kan endre seg på sekundet. Hos oss kommer sikkerheten alltid først og den går vi aldri på akkord med selv om det innebærer å avbryte landinger som fører til forsinkelser.

– Vi forstår at man kan bli redd hvis det er dårlig vær og beklager at noen av passasjerene synes informasjonen som ble gitt ikke var god nok.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: