Mandag ble Nord-Norges største digitalkonferanse, DGTL, arrangert av iTromsø, iNord og Vican på Clarion Hotel The Edge.

Her var målet å bidra til økt kompetanse og kunnskap om digital markedsføring i løpet av en hel dag med foredrag.

Hele kontoret på konferanse

Fredag måtte påmeldingene stoppes, da konferansen hadde nådd bristepunktet med 330 påmeldte. Av disse var Ruth Norstrøm, daglig leder i DnB Eiendom, sammen med hele meglerkontoret sitt.

– Tiden da avisannonser var nok, er nok over. For å være godt forberedt, samt vite hva fremtiden bringer, vil jeg at hele laget skal ha denne kunnskapen, sier Norstrøm.

– Skal vi være gode på salg, må vi vite hvilke kanaler vi skal bruke.

- Holde det enkelt

Allerede til lunsj opplevde Norstrøm og megler Tom Eirik Larsen å ha fått mange nyttige tips og råd.

– Det har vært mye interessant. Det har vært en del aha-opplevelser, sier Larsen.

– Det vi særlig tar med oss er rådene om å "snakke norsk" – altså å holde det enkelt.

– Digital markedsføring kan være et ekstremt komplisert, men her lærer vi hvor enkelt det også kan være. Vi er allerede veldig digitale i DnB, men ting skjer fort og mine meglere skal ha den nødvendige kunnskapen. De skal ta det til seg og forstå det. Vi skal kunne forklare våre digitale markedspakker til kundene tydelig og enkelt, mener Norstrøm.

– Smartere enn konkurrentene

Larsen er enig.

– Ja, en ting er å gjøre det – en annen ting er å forstå hvorfor. Vi vet at det er lurt å annonsere på Facebook, men her får vi svar på hvorfor det er viktig. Denne konferansen er noe vi tar oss tid til i en travel hverdag, fordi vi er sikker på at det utgjør en forskjell. Er vi bare litt smartere enn konkurrentene, tjener både vi og kundene på det, mener han.

– Vi kommer til å melde oss på til neste år også, slår Norstrøm fast.

- Handler om å gi oversikt

Daglig leder i iNord, en av arrangørene av konferansen, Are Bessesen forteller at han er positivt overrasket over den gode responsen på konferansen.

– Vi så allerede da vi arrangerte konferansene "Facebook for næringslivet" i vår og "Google for næringslivet" i høst at det ligger en gryende nysgjerrighet for digital markedsføring i byen. Vi har nok truffet noe her, mener han.

Bessessen tror ikke "problemet" er mangel på informasjon om digital markedsføring, men heller å skape en oversikt.

– Det er nok info, men her handler det om å gi en oversikt og en struktur til informasjonen. Her gjør vi informasjon tilgjengelig slik at folk har nytte av den. Vi arrangerer en operativ dag der de som er her kan ta med seg det de lærer hjem.

Digital forventning

Anders Aspaas, kommunikasjonsrådgiver i politiet, forteller at også de merker en økt forventning fra publikum til å være digital.

– Selv om vi er en offentlig etat forventer folk å finne oss digitalt, og der har vi et klart forbedringspotensial. Folk vil helst løse utfordringene sine på nett. Selv om vi aldri kommer til å bli heldigitale i politiet, har vi allerede gjort en del, sier han.

– Blant annet kan man få time på nett for å søke om pass. Det er en klar forbedring. Vi kan også bli mer digital når det gjelder hittegods og anmeldelser, mener han.

– Det jeg tar med meg fra konferansen er særlig det å "snakke norsk" og det å "ta på seg kundens sko".