Buktafestivalen vant for beste nettside, Nordnorsk Opera og Symfoniorkester vant for beste kampanje, mens Jacobsen på Berg stakk av med prisen for å være best på sosiale medier i 2016 under den store digitalkonferansen DGTL i Tromsø mandag.

– Jeg legger ned mye tid i sosiale medier hvor jeg forsøker å vise hverdagen som bonde, sier Mats Hegg Jacobsen (31), som er inne i sitt tredje år som bonde på Berg.

Merkenavn

Med over 4.700 følgere på Instagram og nærmere 3.000 følgere på Facebook, finner man både griser, høns, kyr, geiter og hunden til Mats. Selv synes han det er gøy å oppleve engasjementet som kommer fra postene hans.

– Det er mange som heier på meg gjennom de kanalene. Det at jeg har fått vist meg fram gjør også at jeg har fått solgt varer og opparbeidet meg et merkenavn som begynner å sette seg.

Jakter ingen viral hit

Selv har han fått med seg at det er dyrevideoer av katter, hunder og ugler som går best på YouTube og andre videonettsteder om dagen. Selv jager han ikke dette, men vil heller forsøke å formidle gode historier sammen med dyrene sine.

– Jeg kan tenke lenge på et innlegg med tanke på både tekst og bilde. Målet er vel å fortelle en sterk historie. Om det er dyr som har gått bort prøver jeg å uttrykke følelsene og fortelle hvordan bonden bak det hele har det. Men også når det er hyggelige ting som skjer, sier Jacobsen, som satt utrolig stor pris på utmerkelsen han mottok under mandagens konferanse.

Engasjement hos musikerne

NOSO fikk også en pris for sin gjennomgående kampanje gjennom hele 2016. Her har de lykkes i å engasjere alt fra ledelse til musikerne på scenen.

– Vi er svært aktive både på Facebook og på Instagram, hvor musikerne selv knipser bilder med orkesterblikk. Hver uke legger vi også ut en sats orkesteret har spilt på YouTube, sier kommunikasjonsansvarlig i NOSO, Aggie Peterson.

Hun forteller at en slik utmerkelse inspirerer til videre arbeid.

– Det er gøy å få en utmerkelse for dette. Det er et stort skifte i markedsføring nå og vi må bare jobbe videre.

Vanskelig å velge vinnere

Konseptutvikler hos iNord, Marius Karlsen, satt i juryen for å velge ut vinnerne i de ulike kategoriene.

– Vi har hatt mange nominerte, og det har vært innmari vanskelig å velge vinnerne. Buktafestivalen har en oversiktlig nettside, egen nettbutikk og tydelige handlingsknapper for å kjøpe billetter.

Også Jacobsen på Berg bør andre lære av, ifølge Karlsen.

– Han viser hvordan det er å være moderne bonde. Han er utrolig dyktig på Instagram, greier å engasjere folk og har en stor følgermasse. Med andre ord en verdig vinner.

Når det gjelder NOSO har Karlsen følgende å si:

– NOSO har drevet en kampanje som har nådd ut til et stort publikum, til tross for at de tilhører et smalt felt. De har egen YouTube-kanal som oppdateres jevnlig, og de har fått tydelige resultater for innsatsen med kampanjen deres.

Suksess

Ifølge iNord-sjef Are Bessesen har DGTL-konferansen vært en suksess.

– Ja, det har vært en vellykket konferanse. Vi har hatt 330 deltakere, og det har vært en lang dag med mye informasjon. Vi gleder oss allerede til å arrangere konferansen i 2018, og å ta konseptet til andre byer. Vi kommer til Bodø i april, og vi blir nok ikke å stoppe der.

BONDEN: Mats Hegg Jacobsen vant pris for sitt sosiale mediebruk på sin gård på Berg. Foto: Trond Tomassen
FORNØYD: Aggie Peterson i NOSO var svært fornøyd med å få en utmerkelse for NOSOs digitale arbeid. Foto: Trond Tomassen
KLEM: De tre vinnerne fikk både blomster og diplom under konferansen. Foto: Trond Tomassen
ROCK OG DIPLOM: Lasse Lauritz Pettersen og Marianne Saus stakk av med prisen for beste nettsted under DGTL. Foto: Trond Tomassen