28. januar har cruiseskipet «Balmoral» meldt sin ankomst til kai 7 på Prostneset.

– Alle cruiseskipene ligger med dieselmotoren på. I Tromsø har vi åpent landskap som gjør at partiklene fra dieselrøyken ikke legger seg i bygatene. Kravene til kvaliteten på dieselen har blitt mye strengere enn bare for noen år siden, sier direktør Halvar Pettersen i Tromsø Havn.

Ikke kapasitet: Havnedirektør Halvar Pettersen klarer ikke å levere stor nok kapasitet med landstrøm til det behovet cruiseskipene har.

Håper på Enova-støtte

Mens fiskebåter og andre mindre båter har muligheter for å slå av båtmotoren og koble seg på landstrøm i indre havn, Breivika og Grøtsund, har ikke Tromsø Havn kapasitet til å levere strøm til cruisebåtene.

– Vi har strøm på alle kaiene bortsett fra Prostneset, som kommer i slutten av året dersom vi får støtte fra Enova til investeringen. Da vil vi kunne levere landstrøm til både hurtigruteskipene og alle andre som ligger i byen. De største cruiseskipene krever så mye strøm at dersom de kobler seg på, går strømmen i Tromsø.

Sommeren 2015 skrev Aftenposten om et svært tysk cruiseskip ved kai i Oslo som svir av 30 tonn drivstoff per døgn, tilsvarende forurensning fra 13.000 biler. Saken var basert på tall fra Bellona.

Det er tall Tromsøs havnedirektør imidlertid ikke kan gå god for.

Realistisk anslag

– Så mye drivstoff bruker de nok når de seiler, men ikke når de ligger ved kai. Vi har stort fokus på miljø, bruk av drivstoff og landstrøm, og det er noe vi tar opp i ulike fora, blant annet i diskusjon med Enova, sier Pettersen.

Seniorrådgiver på skipsfart i Bellona, Jan Kjetil Paulsen, mener det er realistisk at det tyske skipet har et forbruk på rundt to tonn i timen mens det ligger ved kai.

– De store skipene bruker fort 1 til 1,5 tonn drivstoff i timen mens de ligger ved kai, det vil si 30–40 tonn per døgn. Det er et estimat basert på flere kilder og som vil variere fra skip til skip. Det er jo som et flytende hotell med fire-fem tusen passasjerer og et par tusen besetningsmedlemmer, sier Paulsen.

Kartlegger forurensningen

EU-krav: Ifølge seniorrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona kommer EU til å stille krav om landstrøm for skip i alle havner fra 2025.

Tromsø ligger utenfor det området som omfattes av krav til reduserte svovelutslipp (SECA-området). Det betyr at cruiseskipene har mulighet til å kjøre på tungolje, med høyt svovelinnhold, mens de ligger ved kai.

– Ingen kan hindre dem i dette. Mellom 40 og 50 prosent som opererer på norskekysten ble bygget før 2000 og har dermed ikke krav til NOx utslipp, det vil si de slipper ut mye NOx i forhold til biler og nyere fartøy.

For å få mer nøyaktig kunnskap om cruisenæringens miljøpåvirkning, er Sjøfartsdirektoratet i gang med en kartlegging i tre vestlandsfjorder.

EU-krav om landstrøm

– Så langt er det et sammensurium av synsing, men Sjøfartsdirektoratets undersøkelser kan gi oss sikrere anslag. De kartlegger utslipp til både luft og sjø.

På sikt vil det nok bli krav om landstrøm til alle skip, også de stor cruiseskipene.

Ifølge Bellona-rådgiveren kommer EU til å stille krav om det. I California og Alaska er det allerede krav om landstrøm i de store havnene.

– Det finnes et anlegg for landstrøm som takler store cruiseskip i Hamburg. EU vil stille krav om landstrøm i alle havner fra 2025, sier Jan Kjetil Paulsen.