Teknisk leder hos Biltrend, Tor Eidesen, er på jakt etter gode mekanikere. Samtidig sørger han for et rekrutteringen er dekket inn. Kim Ragnar Nylund (20) er en av flere lærlinger som motorhuset har i jobb.

Tett dialog

– Behovet for bilmekanikere er skrikende. Derfor har vi en tett dialog med skoleverket og Opplæringskontoret. Det gjør at vi får de lærlingene vi har behov for, sier Eidesen.

Han understreker at yrket ikke lenger innebærer grovt verktøy og skitne kjeledresser.

Høyteknologisk

– I dag er våre fagfolk utdannet innen data og elektronikk – fordi dagens biler er høyteknologiske. Men i jobben inngår også mekaniske utfordringer.

Eidesen sier at bilmekanikere har hatt en voldsom lønnsutvikling de siste årene.

– Det er ikke uvanlig at personell tjener 500.000-600.000 kroner. Mange har også bonusordninger etter innsats.

Generasjonsskifte

Eidesen opplyser at Biltrend er inne i et generasjonsskifte. I år forlater to bilmekanikere gulvet – personer som må erstattes.

– Etter å ha lyst ut stillinger, ser vi at mange utlendinger søker uten å ha nødvendig kompetanse. Derfor har vi sett oss nødt til å leie inn folk fra vikarbyrå. Men det er personell som blir i opptil seks måneder og som må erstattes.

Strekker seg langt

Det gjør at Tor Eidesen strekker seg langt hva angår betingelser.

– Nylig hadde vi en estlender i jobb – en meget dyktig person. Han "kjøpte" vi og er glad for å ha vedkommende i staben.

– Men det er også en rift om lærlingene – i alle fall i størstedelen av bransjen. Etter videregående, starter de i praksis. Og det tar tid før alt sitter.

Blir spesialisert

Eidesen forteller at lærlingene får en bred innføring i faget. Etter hvert blir de mer spesialisert – gjerne innenfor et bilmerke.

Kim Ragnar Nylund, som oppsøkte Biltrend og ba om plass, har halvannet år igjen før han får fagbrev.

– Jeg trives utmerket – etter først å ha vurdert sveising som fag. Nå satser jeg på at Biltrend er interessert i å beholde meg når læretiden er over.

20-åringen sier at han får 40 prosent av normal fagarbeiderlønn, men at den øker for hvert halvår.

Hos Teknisk Bureau sier servicesjef Tomas Andersen at han allerede har rettet blikket mot mekanikerelever som er ferdige til sommeren.

– Vi har et skrikende behov for folk – både på person-, vare- og lastebilsiden. I tillegg til skolegang og vanlig opplæring, skoleres våre folk merkevis. Det er nødvendig i dagens mekanikerverden.

Han reagerer for øvrig på at fokus de siste årene har vært på realfag og ikke yrkesfag. Nå håper han at den trenden snur slik at rekrutteringen sikres.

Skummer fløten

Faglærer ved Ishavsbyen videregående skole (tidligere Breivika), Knut Harald Johansen, finner det merkelig at ikke alle bilforhandlere og verksted anstrenger seg like mye for å ha lærlinger.

– Fortsatt er det dem som venter til folk er ferdig utdannet før de ansetter. De skummer fløten.

– Det finnes også dem som prøver å finne fram til de beste elevene. Det er noe skolen ikke bidrar til, sier Johansen og legger til at de fleste får fast jobb etter endt utdanning.