– Vi opplever en generell økning på cirka ti prosent årlig i cruisetrafikken – noe som gjelder både tradisjonelle cruise og ekspedisjonscruise, forteller Frigg Jørgensen, administrerende direktør i organisasjonen AECO.
AECO er bransjeorganisasjon for redere som driver med ekspedisjonscruise.
Ikke bare avslapning
– Det vil komme ytterligere vekst. Allerede i dag er det 15–20 ekspedisjonsskip som er under levering fra verftene, sier hun.
Disse skipene er designet for arktiske farvann, og mange av dem vil trafikkere havområdene nord for Tromsø.
– Tromsøregionen og Nord-Norge vil få en viktig rolle i denne trafikkveksten, sier Jørgensen.
Professor ved Nord Universitet i Bodø, og ekspert i sikkerhet og beredskap til sjøs, Odd Jarl Borch, bekrefter at aktiviteten er kraftig stigende.
Ekspansiv industri
– Dette er en industri som er veldig ekspansiv, og selv om det ikke er helt "cowboy-tilstander" i bransjen, så må man holde et øye med hvordan sikkerhets- og beredskapskrav blir oppfylt, sier Borch.
I mai ankommer dette cruisskipet Tromsø: – Det blir det største cruiseskipet vi har hatt
Derfor stilles det strenge krav til operatører og rederier som vil ferdes eksempelvis til Svalbard.
Restriksjoner
– Det er forbudt å gå med mer enn 200 passasjerer ombord om man vil gå øst for Svalbard. Det er heller ikke tillatt å ha tungolje ombord, forteller Frigg Jørgensen.
Men utenfor områdene med restriksjoner er det stort sett fritt fram for å gå med skip av alle størrelser.
Spinkel redningskapasitet
– Det er en økning i antall store skip med mange passasjerer ombord som kommer. Man må stille spørsmål ved om det finnes kapasitet nok til å håndtere en større ulykke, sier Odd Jarl Borch.
Flere av skipene som tilbyr cruise i arktiske farvann kan ta så mange som 4.000-5.000 passasjerer. Og både når det kommer til muligheten til å berge passasjerer og håndtere utslipp av eksempelvis tungolje er det spinkel kapasitet i nordområdene.
Jobber med sikkerhet
Frigg Jørgensen sier at bransjen er svært aktiv i arbeidet med å bedre sikkerheten. Det jobbes med teknologi, rutiner og kompetanse som skal hindre ulykker og utslipp.
– Samtidig så må det være en balanse mellom næringsvirksomhet på den siden og krav og reguleringer på den andre siden, sier hun.
Forventninger til beredskap
For strenge sikkerhetskrav kan gjøre at det ikke er praktisk gjennomførbart å drive med cruisetrafikk.
Reiselivsnæringen er en viktig næringsvei i nordområdene med stor verdiskapning.
Derfor er det også en forventning fra bransjen om at myndighetene stiller opp med et sikkerhets- og beredskapsapparat.
Nye kystvaktskip
Norge er best i klassen når det kommer til å svare mot økt turistaktivitet i Arktis.
– Kystvakten skal snart få tre nye skip, og det vil komme nye kystvakthelikoptre som vil kunne brukes til redningsoppdrag, sier Borch.
Dette skal de nye Hurtigrute-skipene hete
Dog er Norge den eneste av nasjonene i nord som oppgraderer sin redningsberedskap.
– Våre naboer er ikke like flinke, så Norge vil være nødt til å ha en ledende rolle, sier Borch.