Bones har tirsdag vært i møte med Nobina for å finne løsningen på busskaoset i Tromsø.

– Det er ikke bra. Det er en alvorlig situasjon, og vi holder nå på å kartlegge årsaker og finne mulige tiltak, sier Bones.

Han ønsker ikke å gi noe anslag for hvor mye mer forsinket Nobina har vært.

– Vi jobber med tallene nå. Det er en særlig stor økning i antall forsinkelser i januar, sammenlignet med andre tidligere vintermåneder.

Nobina lover å ta grep

Endre ruter

Troms fylkestrafikk og Nobina vurderer nå ulike tiltak som kan iverksettes snarest.

– Det er forskjellige aktører som har ansvar for ulike tiltak. Er rutetabellen for knapp for bussene, så kan vi i Troms fylkestrafikk endre rutetidene.

Han forteller at også Nobina har et ansvar.

– Hvis Nobina gir bussjåførene for kort tid for tid til å kjøre fra slutten av en rute, til begynnelsen av en ny, så er det deres ansvar, og de må finne løsninger for det.

– Tromsø kommune har ansvar for veiene. En økning i privatbilisme vil også føre til forsinkelser. Kommunen kan gjøre noen tiltak for å øke fremkommelighet for kollektivtrafikken. Det er noen flaskehalser vi ser på, sånn som Kvaløysletta og Stakkevollvegen om morgenen, hvor vi mener det er mulig å sette i gang tiltak.

Får kritikk for overdrevet skryt av bussene i Tromsø

Bøter til Nobina

Alle forsinkelsene kan bli en dyr affære for Nobina. Er en buss mer enn ti minutter forsinket fra avgangsholdeplassen, får de et gebyr fra Troms fylkestrafikk på 5.000 kroner. Blir en bussavgang innstilt kommer gebyrene på 10.000 kroner. I fjor vinter lå gebyrnivået på 150.000 til 200.000 kroner per måned. I dag melder Nobina selv inn avviket.

– Vi har møter hver måned, hvor vi går gjennom avvikene. Hvis det er Nobina som har ansvaret for avviket, så får de gebyr. Skyldes det noe annet, så får de ikke gebyr. Det blir vi enige om i samråd på møtene.

– Tror du Nobina melder inn alle avvikene, når det innebærer gebyrer for dem selv?

– Det er kontraktsfestet, så det regner jeg med. Bussjåførene melder til Nobina, som melder til oss. Så kan det være at det er noen hektiske hverdager for bussjåførene, og at ikke alle avvik blir meldt.

Om noen uker vil et sanntidssystem komme på plass, som følger bussene med GPS. Da vil man få en nøyaktig oversikt over avvikene.

– Jeg skal ikke spekulere i om vi ser noen økninger i avvik da.

ALVORLIG: Daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, beskriver forsinkelsene som alvorlige. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen