Driftssjef i selskapet, Magnar Nilsen er godt kjent med de forsinkede bussene i Tromsø.

– Vi registrerer det samme som Troms fylkestrafikk. Vi er enig om å sette oss ned sammen, og har gitt oss selv en frist i slutten av neste uke på å finne løsninger på problemet med forsinkelsene.

Nobina får hundretusener i bøter for forsinkelser i vinter

I likhet med Troms fylkestrafikk, etterlyser også Nilsen at kommunen kommer på banen.

– Man må se på om vi trenger så mange holdeplasser. Bussen stopper hvert hundrede meter enkelte plasser. Man kan også gjøre endringer med lysprioriteringer i lyskryss, samt andre enkle tiltak.

Han forstår frustrasjonen til busspassasjerene.

– Vi ønsker at kunden er fornøyd. Da er det hyggeligere for sjåførene å være på jobb, og vi leverer et bedre produkt.

«Legg ned bussrutene!»

Likevel ber han om forståelse for forsinkede busser på dager med glatt føre

– Vi har samme rutetider i dag, som på sankthansaften. Det sier seg selv at også vi blir påvirket av vær og føre, og det tror jeg folk har forståelse for. Samtidig så merker vi også at der det før var kø, er det enda lengre kø nå.

I fjor fikk Nobina 150.000 til 200.000 kroner i gebyrer grunnet forsinkelser og innstilte busser. Det mener Nilsen man må regne med.

– I løpet av en måned vil det bli et visst antall innstilte og forsinkede turer. Sånn er det med to tusen ruteavganger per måned. Likevel jobber vi selvsagt for at det skal bli minst mulig forsinkelser.