Siden messen så dagens lys, er det arrangert et vintog hvor deltakerne går fra utested til utested, smaker vin og får et kort foredrag om vin. I år blir det i tillegg et øltog hvor konseptet er det samme. Initiativtaker Vidar Pedersen erkjenner at det er presset utenfra som ligger bak.

Mange har spurt

– Mange har spurt om hvorfor en øl- og vinfestival har størst fokus på vin. For å tilfredsstille alle, trår vi bokstavelig talt til, sier Pedersen.

I fjor ble arrangementet avholdt i Mack-lokalene. I år er det satt av plass hos ett av byens hotell.

– Vi passerte 300 betalende i fjor – foruten et tilsvarende deltakerantall fra hotell- og restaurantbransjen. Derfor trenger vi et større areal – både til publikum og for å dekke etterspørselen fra importørene.

Bryggeri 13 er med

Som støttespiller har Vidar Pedersen fått med Bryggeri 13 og Christian Riksheim.

– Vi er med for å promotere oss ytterligere og vil nå et stort publikum i løpet av de to messedagene, sier B13-sjefen.

Årets messe har også sikret seg en aldri så liten go’bit i sjefkokken til vinprodusenten Villabella i Verona-regionen.

Winemakers dinner

– Marco Martin skal lage en såkalt «winemakers dinner» hvor vin og mat skal passe som hånd i hanske. Middagen blir ett av flere høydepunkt under øl- og vinmessen.

Da Vidar Pedersen startet det hele, sto vin i fokus. I fjor slapp han til bryggeri – ikke minst mikrobryggeri – fra hele landet. Det ble en kjempesuksess.

Lite overskudd

Tromsømannen, som har sin egen vinblogg, arrangerer ikke messene for å bli rik:

– Så langt har vi hatt nullresultat – noe jeg er fornøyd med. I år har vi som mål å få et lite overskudd som skal brukes til å utvikle øl- og vinfestivalen enda mer, lover Vidar Pedersen.

MIDDAG: Sjefkokk hos vinprodusenten Villabella, Marco Martin, er klar for Tromsø og skal lage en «winemakers dinner». Foto: Privat