Blant annet ble det vedtatt å se på mulighetene for å utvide «timeregelen» som gjør at man kun betaler en gang hver time, til å gjelde i 90 minutter.
En samlet komité stemte også for å se på muligheten til å redusere driftskostnadene fra de forespeilede 600 millionene til et lavere beløp. Unntaket var Frps Britt Hege Alvarstein som stemte mot alle forslag som involverte bompenger.
LES OGSÅ: Her er Frps alternativ til bompenger (For abonnenter)
Avgiftskombinasjon
Møtet ble innledet med spørsmål og svar fra Statens vegvesen. De ble spurt om muligheten til å kombinere bompenger med drivstoffavgiften som Høyre har foreslått.
– Skal vi se på et sånt forslag så må det utredes. Det blir svært vanskelig å rekke til juni, som er tidspunktet Tenk Tromsø har planlagt å være i mål med prosessen, sier Veronica Wiik i Statens vegvesen.
Et av kriteriene for innføring av bompenger, er at det skal føles rettferdig for dem som skal betale. Det vedtok kommunestyret i fjor. Flere av politikerne mente at den foreslåtte soneinndelingen er alt annet enn rettferdig.
LES OGSÅ: Høyre vil bevare drivstoffavgiften i Tromsø og kutte i maks antall bompengepasseringer (For abonnenter)
- Slipper for billig unna
– Jeg bor på Sørøya. Det er blodig urettferdig at jeg skal kunne kjøre til alle butikkene i sentrum, mens alle andre må betale i dyre dommer, sier Gunnar Pedersen.
Britt Elin Alvarstein (Frp) er enig, og mener Sør-Tromsøya slipper altfor billig unna.
– Rundt universitetsområdet i Breivika kan man knapt åpne garasjedøra uten å betale bompenger, sier hun.