Blant annet ble det vedtatt å se på mulighetene for å utvide «timeregelen» som gjør at man kun betaler en gang hver time, til å gjelde i 90 minutter.

En samlet komité stemte også for å se på muligheten til å redusere driftskostnadene fra de forespeilede 600 millionene til et lavere beløp. Unntaket var Frps Britt Hege Alvarstein som stemte mot alle forslag som involverte bompenger.

Avgiftskombinasjon

Møtet ble innledet med spørsmål og svar fra Statens vegvesen. De ble spurt om muligheten til å kombinere bompenger med drivstoffavgiften som Høyre har foreslått.

– Skal vi se på et sånt forslag så må det utredes. Det blir svært vanskelig å rekke til juni, som er tidspunktet Tenk Tromsø har planlagt å være i mål med prosessen, sier Veronica Wiik i Statens vegvesen.

Et av kriteriene for innføring av bompenger, er at det skal føles rettferdig for dem som skal betale. Det vedtok kommunestyret i fjor. Flere av politikerne mente at den foreslåtte soneinndelingen er alt annet enn rettferdig.

- Slipper for billig unna

– Jeg bor på Sørøya. Det er blodig urettferdig at jeg skal kunne kjøre til alle butikkene i sentrum, mens alle andre må betale i dyre dommer, sier Gunnar Pedersen.

Britt Elin Alvarstein (Frp) er enig, og mener Sør-Tromsøya slipper altfor billig unna.

– Rundt universitetsområdet i Breivika kan man knapt åpne garasjedøra uten å betale bompenger, sier hun.