Facebook-gruppen «Nei til bompenger i Tromsø/Troms» økte fra rundt 1.600 medlemmer før helgen til 4.500 mandag ettermiddag.

På gruppen er det også delt et opprop for folkeavstemning for eller mot bompenger. Mandag nådde den 3.900 underskrifter. Kravet er 300 for at saken skal tas opp politisk.

I oppropet heter det blant annet:

«Vi mener at det må være helt klart hva som vil bli bygget og forbedret hvis vi betaler bompenger, og ikke minst hva vi kan få uten bompenger. Når det er klarlagt hva vi får og hva vi må betale for det, mener vi det er på sin plass med en folkeavstemning over spørsmålet. Innbyggerne i Tromsø må bli hørt før dem får presentert en ekstra regning på tusenvis av kroner hvert år!».

- Det må foreligge et klart tilbud

Mannen bak oppropet, Stefan Kusterle (33), forteller at han ikke i utgangspunktet er mot bompenger, men synes politikerne og det offentlige bør gjøre en bedre jobb med å se på alternative løsninger.

- Hvis de ønsker å foreslå bompenger, så må det gjøres på en annen måte enn det vi har sett nå. Å bare gå ut og si at vi - innbyggerne i kommunen - må betale fire milliarder kroner uten å gjøre det klart hva vi får igjen for det, det er det ingen som vil takke ja til, sier han, og fortsetter:

- Det må legges fram en klar og tydelig liste over hva innbyggerne får igjen. Hvis det skal være sånn at småbarnsfamilier må ut med rundt 30.000 kroner ekstra årlig, så må det jo få presentert et ordentlig tilbud og få uttale seg om hvorvidt de er interesserte i å ta imot dette eller ikke.

Oversendes kommunestyret

Kusterle mener videre det hadde vært greit med bompenger dersom prosjektet kom alle til gode. Noe han mener ei bru til Selnes ikke gjør.

- Bygger man vei slik at man får ned tidsbruken til bilistene daglig, slik som ved en Håkøyaforbindelse eller en Tindtunnel, så er det noe jeg er sikker på mange er villige til å betale for. Et alternativ ingen i utgangspunktet ønsket blir noe helt annet. Det er heller ikke gitt at vi får på plass en bymiljøavtale som skal sikre den offentlige finansieringen - selv med bompenger.

Kuschtis underskriftskampanje vil være åpen for signering fram til 10. mars. Da lukkes den og oversendes kommunestyret for behandling.

- Må gjøres skikkelig

33-åringen har tidligere stått bak flere underskriftskampanjer - blant annet for en utredning av det totale oppgraderingsbehovet for E8 fra Ramfjorden til byen og en vurdering av den nye veien opp mot en tunnel fra Ramfjordmoen til Tomasjord.

Saken ble behandlet i kommunestyret, men der ble det vedtatt å ikke følge forslaget opp. Det oppropet hadde 339 av de nødvendige 300 underskriftene.

- Det spørs om politikerne tør å overse så mange signaturer som vi når har. Og dersom det blir folkeavstemning, så må det gjøres på en ordentlig og ryddig måte. Vi kan ikke få en rekke ledende spørsmål som sikrer formannskapet det svaret de vil ha. Det må et klart valg: Dette får du dersom du betaler - og dersom du ikke betaler, så får du dette.