En av passasjerene om bord på flyet forteller til iTromsø at flyet var like ved å touche bakken idet kapteinen dro i spakene og fløy rett til himmels.

- Det var dårlig sikt på flyplassen og tett snødrev. Da vi kom opp igjen opplyste piloten over høytalerne at de beklaget, men var nødt til å gjøre en nødmanøver. Ifølge piloten sto det nemlig et fly på rullebanen da vi skulle lande, forteller passasjeren.

- Ikke noe dramatisk

Mannen opplyser til iTromsø at flere av passasjerene som var om bord på flyet fremdeles er skremt etter det som skjedde.

- Vi har ennå ikke fått noe mer informasjon om hva som hendte, forklarer han.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, bekrefter at Oslo-flyet deres måtte foreta en nødmanøver.

- Det er imidlertid ikke noe dramatisk ved det. Det er helt normalt. Flyet var heller ikke nært rullebanen da manøveren ble gjennomført, selv om det kanskje kan oppleves slik for passasjerene, forklarer han.

Glatt rullebane

Ifølge Johansen kalles manøveren en "go around-manøver".

- Denne drilles det på før hver landing. Et fly kan for eksempel bruke lang tid på å komme seg av rullebanen, og da tar neste fly som skal lande en ekstra runde rundt flyplassen før det lander. Manøveren iverksettes når minsteverdier - meterverdier - er i ferd med å overskrides, sier han.

Johansen forteller at det var dette som skjedde på Langnes.

- Det er glatt rullebane i Tromsø, og et av flyene som hadde landet før vår maskin brukte ganske lang tid på å taxe av rullebanen.

Dette bekrefter flyplassjef Ivar Helsing Schrøen ved Tromsø lufthavn. Han forteller at SAS-maskinen fikk beskjed om å ta en til runde rundt flyplassen.

- Det er helt normalt, sier han.