– Det er ingen vilje til satsing til tross for veldokumentert behov. Vi er ufattelig skuffet etter å ha jobbet med dette i 16 år, sier Åshild Kjelsnes, leder i Nasjonal rassikringsgruppe, til i Tromsø.

Etablert for 16 år siden

Torsdag deltok hun på Nasjonal rassikringskonferanse, den åttende i rekken, hvor statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet kom med en lekkasje i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029.

– Som alltid er det en liten lekkasje på lur. Regjeringen har satt av 24 milliarder kroner til rassikring, 12 milliarder til riksveier og 12 milliarder til fylkesveier, sier Karlsen.

historisk: Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet mener 24 milliarder kroner til rassikring er historisk. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

For 16 år siden var Åshild Kjelsnes også i Tromsø, da den første rassikringskonferansen fant sted og rassikringsgruppa ble etablert. De hadde sett for seg helt andre summer for rassikring de neste årene.

– Vårt hovedkrav er at alle offentlige veier skal være sikret mot ras innen 2030. Det er et skredsikringsbehov på 47 milliarder kroner samlet sett for riks- og fylkesveiene. Det er tallet vi ønsker skal lyse når NTP legges fram, sier hun.

Historisk satsing

Med statssekretærens milliardlekkasje mener Kjelsnes de må vente enda flere årtier før målet er nådd.

– Vi hadde håpet på så nær opp til 47 milliarder kroner som mulig. Med dette tempoet vil vi passere 2050 før målet er nådd.

Rassikringskonferanse: Torsdag ble Nasjonal rassikringskonferanse arrangert i Tromsø, 16 år etter at den første konferansen ble arrangert her og Nasjonal rassikringsgruppe etablert. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Statssekretæren mener regjeringen har strukket seg langt, og at det er etterslep som må dekkes opp.

– Det er mange områder hvor behovet for penger er stort. Satsingen på 24 milliarder kroner er historisk, hvor vi sidestiller riks- og fylkesveiene og gir like mye til hver av dem. Tidligere har fylkesveiene fått mindre. Dette er en gladnyhet til fylkesveiene, sier Tom Cato Karlsen, til iTromsø.

– Dette er en dobling siden 2012, legger fylkestingsrepresentant Ole M. Johansen (Frp) til.

Stort behov

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), mener regjeringens håndslag til rassikring monner et stykke på vei.

– Det er bra at vi vår en 50/50-prosents fordeling mellom riks- og fylkesveiene. Det vil bety at Troms får 100 millioner kroner i året til fylkesveinettet, eller 1,2 milliarder over 12 år, sier Prestbakmo.

et stykke på vei: I Troms er behovet for rassikring på 5,4 milliarder kroner, men fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) er fornøyd med at regjeringen gir mer til fylkesveiene. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Det er likevel et godt stykke opp til behovet på 5,4 milliarder kroner.

– Vi vil komme ganske langt, innenfor det som er minimumsbehovet. Når NTP er vedtatt må vi se hvilke veistrekninger som får penger og tiltak som skal iverksettes.