Ifølge Forbrukerrådets statistikk var det Elkjøp og Canal Digital som fikk flest spørsmål rettet mot seg i 2016.

Likevel er det ikke de firmaene som Forbrukerrådet trekker som bekymringsmomenter.

Forbrukerrådet merket spesiell pågang rettet mot Norwegian den første uken av skoleferien.

– Da hadde vi besøk av rundt 20.000 flypassasjerer. Det er syv-åtte ganger flere enn tilsvarende uke i fjor, og vi er redd mange av disse er frustrerte Norwegian-kunder, sier Flesland.

Bruktbilen regjerer

Tradisjonen tro er det bruktbilen som er øverst når det kommer til hva forbrukerne spør om.

– Noen faller for drømmebilen på et bilde, og slår til fra sofaen hjemme uten engang å ha prøvd bilen. Vil du unngå trøbbel, gjelder det å undersøke på forhånd, og å bruke Forbrukerrådets kontrakt, sier Flesland.

Like bak kommer boliglån, mens tredjeplassen går til datautstyr og mobiltelefoner.

– Her lurer vi på om butikkene kan forbrukerrettighetene godt nok. Vi opplever at mange avviser kunder som kommer og klager, og for eksempel sier at garantien ikke gjelder. Vel, loven gir uansett rett til å reklamere, så her er vi i dialog med de største kjedene. Dette betyr mye i utgifter for den enkelte, og det er også alvorlig for miljøet om vi kjøper nytt fremfor å reparere, sier forbrukerdirektøren.

Flere klager enn i 2015

I fjor kom det inn 10.000 klager til Forbrukerrådet, noe som er en oppgang på 12,5 prosent. Forbrukerrådet fikk også inn hele 70.000 spørsmål.

På fylkesoversikten ser man at Tromsø, Oslo og Telemark er raske til å spørre, mens Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane er på den andre siden på statistikken.

– Det får bli opp til andre fagområder å gjette årsaken, men vi ser at de spør om de samme stort sett over hele landet. Unntakene er svært naturlige. Eksempelvis spør sørlendingene mest om båt, og finnmarkingene om snøskutere, sier Flesland.