Sjefredaktør Stig Jakobsen i iTromsø karakteriserer vedtaket som politisk vingling og et forsøk på å fjerne potensielle skjær i sjøen forut for årets stortingsvalg.

– Jeg vil ikke kalle dette for vingling. Man er nødt til å skille mellom Høyre i regjering og partiet Høyre. I regjering er vi nødt til å forholde oss til andre partier, og flyseteavgiften var ett av kompromissene som ble gjort, sier Erlend Svardal Bøe i Tromsø Høyre.

Bøe mener det blir søkt å begrunne vedtaket om fjerning i kyniske, realpolitiske motiver.

– Vi har ikke gått inn for å fjerne avgiften for å fremstå som mer spiselige forut for valget. Det er stor takhøyde i partiet og våre medlemmer er debattglade. Vi behandlet flere kontroversielle saker på åpen scene, og denne var en av dem. Her har vi diskutert politikk, sier han.

Grasrotopprør mot regjeringskompromiss

Høyre-politikeren mener vedtaket er et resultat av et grasrotopprør i partiet mot regjeringen.

– Det viser at grasrota tør å ta tak i saker og at de blir hørt, legger Bøe til.

Selv er Bøe motstander av avgiften.

– Flytrafikken er viktig for Nord-Norge, hvor det er veldig lange distanser. Vi har ikke T-bane, trikk eller tog, og er avhengige av et godt buss- og flytilbud. Bare i Troms fylke er lange strekninger som må traverseres daglig, noe som illustreres godt av at det faktisk går interne flyruter i fylket. Hver dag går det for eksempel fly fra Tromsø til Nordreisa, og slik må det være, sier han og fortsetter:

– Det er ingen tvil om at avgiften var en belastning, og at det var passasjerene som endte opp med å betale regningen. Det forringer et tilbud næringslivet er avhengig av, sier han.

I 2010 kalte Høyre-topp avgiften foreldet

I 2010 kalte nåværende kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner et SV-forslag om å gjeninnføre flyseteavgiften for «foreldet politikk» og «et typisk SV-forslag».

Etter valgseieren og en politisk hestehandel med samarbeidspartiet Venstre, var Høyres tone en helt annen høsten 2015. Da karakteriserte Svein Flåtten, Høyres finanspolitiske talsmann, avgiften som «god klimapolitikk».

1. juni i fjor ble avgiften innført. Den medfører at alle avganger fra norske flyplasser ilegges en avgift på 80 kroner per passasjer, pluss moms. Totalt 88 kroner.

Totalt gir den årlig 1,6 milliarder kroner i statskassen, men samtidig har flybillettene blitt dyrere og avgangene og distriktsrutene færre.

Avgiften førte også til at Ryanair i fjor avviklet sin trafikk fra Rygge lufthavn Moss, som da mistet én million reisende – to tredeler av det årlige volumet. Lufthavnen ble lagt ned og 500 arbeidsplasser forsvant. Indirekte ble ytterligere 500 arbeidsplasser rammet.

I helgen vedtok Høyres landsmøte å «fjerne flypassasjeravgiften og erstatte den med en avgift som har klar miljøeffekt.»