Pia Posti, daglig leder på Smørtorget Kaffe & Mat, er veldig fornøyd med festivalen og kunne godt tenke seg å være med igjen.
– Det har vært så travelt at jeg ikke har rukket å prøve ut noen av de andre restaurantene som deltar på festivalen, men det har vært kjempegøy, sier hun.
Burgersuksess
Gründer Café og Bar hadde i fjor stor suksess med sine burgere, og har valgt det samme på menyen i år .
– Det har vært en hektisk og fantastisk uke, og vi har allerede slått fjoråret. Vi har solgt over 1.000 burgere, sier Karl-Harald Bruun, restaurantsjef på Gründer.
– Folk ser på oss mest som et utested, så det har vært fint å få litt omdømme som et koselig sted å spise lunsj og middag også. Vi har fått flere nye gjester i løpet av uka, noe vi er veldig fornøyd med.
Gründer har i år forberedt seg i en hel uke med produksjon av mat og med å fylle opp vaktlistene.
– Det har vært gøy å teste maksimal kapasitet, fortsetter Bruun, som mener festivalen kan måles med «Døgnvill-dagene» når det kommer til antall gjester.
Nye retter
Suvi Café & Restaurant har valgt å bidra med en rett som ikke før har stått på menyen.
– Jeg liker å eksperimentere med mat og prøve ut nye mattrender, sier daglig leder Nhung Thi Nguyen.
Hun har valgt å lage en rett bestående av marinert laks, syltede grønnsaker, avokado og mango, og er godt fornøyd med tilbakemeldingene på retten.
– Tromsøfolkene liker den.
20.000 biter sushi
Nuk Chiang, servitør på Sushi Point og daglig leder på den nylig oppstartede restauranten Kala, sier at minifestivalen har vært en stor suksess og at det til tider har vært ekstremt travelt.
– Vi har valgt et brett med sushibiter som vår rett på Sushi Point, som både kan spises i restauranten og tas med som takeaway. Til sammen har vi solgt over 450 av dem. Det blir over 20.000 biter sushi på fem dager.
På Sushi Point sitter studentene Frida Dalheim (20), Kaja Nilsen (19) og Kristine Harestad (21) og spiser lunsj. Ifølge Nilsen er dette et flott arrangement for studenter som ellers ikke har råd til å gå ut å spise så ofte.
– Og så er det en fin mulighet til å prøve nye steder som man kanskje ellers ikke ville prøvd ut, sier Harestad.
På spørsmål om de ville deltatt på festivalen igjen svarer de tre et rungende «ja».
Sjefredaktør Stig Jakobsen i iTromsø er enig med jentene. Han synes «Spis for en hundrings» er et bra tilbud for studenter som ikke har så mye penger, og for tromsøfolk generelt som får mulighet til å prøve flere nye steder.
– Jeg har selv vært på tre restauranter i løpet av festivalen, der to av de var nye for meg. Jeg er veldig fornøyd, sier Jakobsen.