Der klargjøres noen av endringene kommunene og fylkeskommunene i landet kommer til å få i sine ansvarsområder i årene som kommer.
Blant annet åpnes det for at store kommuner kan få ansvar for kollektivtransport på visse vilkår.
Paradoks
Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe er begeistret for nyheten.
– Det har vært mange problemer med bussrutene i Tromsø over flere år. For å kunne håndtere utfordringene mer helhetlig, bør kommunen få ansvaret for kollektivtransport som departementet nå åpner opp for, sier Bøe.
Les også: Ny tverrforbindelse i Tromsø med i NTP
Ett av kriteriene departementet legger til grunn, er at kommunene som skal få ansvar for kollektivtransport bør ha et innbyggertall på 100.000, for å legge til rette for at kommunen «kan bygge opp egen kapasitet og kompetanse for å ivareta ansvaret for kollektivtransporten», som det lyder i proposisjonen.
– At de skriver 100.000 innbyggere forholder ikke jeg meg til. Man må se om kommunene er i stand til å få et økt ansvar. Jeg gir meg ikke, for departementet har satt et visst tall. Det er et paradoks at kollektivtransporten i Tromsø styres fra Troms fylkestrafikk i Lenvik, og ikke hvor det går flest busser. Nå kan vi gjøre noe med det, sier han.
– Politikk er pragmatisk
Bøe mener Tromsø kommune er nærmere å få ansvar for kollektivtransport enn på lenge.
– Beskjeden fra departementet er klar: store byer kan få ansvar for kollektivtransport. Tromsø regnes i de fleste sammenhenger som en stor by i Norge, og er med i storbynettverket i KS. Nå skal vi se nærmere på vilkårene som er lagt fram. All politikk er pragmatisk, og det er mulig å overbevise både departementet og regjeringen om at Tromsø skal kunne få kollektivtransport.
Les også: 130 millioner til ny industrivei til Breivika havn