VERDISKAPNING: Mona Ringstad, kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, er glad for å kunne tilby lokale verdiskapere muligheten til å presentere seg i ankomsthallen. (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

VERDISKAPNING: Mona Ringstad, kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, er glad for å kunne tilby lokale verdiskapere muligheten til å presentere seg i ankomsthallen.Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

NYSTARTET: Laila Gustavsen startet Budeia Lodge Living i fjor høst, og ønsker å satse på helårsdrift. Hun er en av 41 Troms-bedrifter som er med i «Made in Norway». (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

NYSTARTET: Laila Gustavsen startet Budeia Lodge Living i fjor høst, og ønsker å satse på helårsdrift. Hun er en av 41 Troms-bedrifter som er med i «Made in Norway».Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

UTSTILLINGSÅPNING: Fredag formiddag ble utstillingen «Made in Norway» åpnet på Tromsø lufthavn. (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

UTSTILLINGSÅPNING: Fredag formiddag ble utstillingen «Made in Norway» åpnet på Tromsø lufthavn.Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

FLYPLASSUTSTILLING: «Made in Norway» står i ankomsthallen på Tromsø lufthavn. (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

FLYPLASSUTSTILLING: «Made in Norway» står i ankomsthallen på Tromsø lufthavn.Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

POSITIV: Reiselivssjef Chris Hudson synes «Made in Norway» er et kjempeinitiativ. (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

POSITIV: Reiselivssjef Chris Hudson synes «Made in Norway» er et kjempeinitiativ.Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

EGEN APP: For å få tilgang til utstillingen, kreves det en egen app. (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

EGEN APP: For å få tilgang til utstillingen, kreves det en egen app.Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

KOMPAKT: Utstillingen krever ikke stor plass, men ved hjelp av appen får man tilgang til alle bedriftene som er med på «Made in Norway». (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

KOMPAKT: Utstillingen krever ikke stor plass, men ved hjelp av appen får man tilgang til alle bedriftene som er med på «Made in Norway».Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

VIRTUELL UTSTILLING: Mona Ringstad, kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, demonstrerer hvordan «Made in Norway»-utstillingen fungerer ved hjelp av app på mobilen. (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

VIRTUELL UTSTILLING: Mona Ringstad, kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, demonstrerer hvordan «Made in Norway»-utstillingen fungerer ved hjelp av app på mobilen.Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

1 / 8

Gir lokale bedrifter luft under vingene

Avinor tar i bruk landets flyplasser for å synliggjøre lokalt entreprenørskap. I ankomsthallen på Tromsø lufthavn presenteres over 40 verdiskapere fra Troms ved hjelp av en app.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Avinor inviterer inn lokale entreprenører over hele landet til å vise seg fram for tusenvis av flypassasjerer som daglig tar fly til og fra flyplassene.

Unik arena

Så langt har over tusen bedrifter registrert seg som «Made in Norway», og nå blir samtlige løftet fram og synliggjort på sin lokale flyplass. På Tromsø lufthavn har 41 lokale verdiskapere fått plass i utstillingen som blir stående ut året.

– For dere utstillere er dette en unik arena hvor du får profilert din bedrift til tusenvis av potensielle kunder. For oss i Avinor er dette en utstilling som hyller norsk skaperkraft, som viser fram mangfoldet av verdiskapere i vår region, og samtidig synliggjøre vår rolle i samfunnet, sa Mona Ringstad, kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn da hun åpnet utstillingen fredag formiddag.

Les også: Dette har lenge vært et problem ved lufthavnen - innen sommeren vil det trolig være løst

Fornøyd så langt

Budeia Lodge Living på Kvaløya er en av «Made in Norway»-bedriftene. Daglig leder Laila Gustavsen tilbyr overnatting for inntil åtte personer på 120 kvadratmeter fordelt på tre etasjer.

– Jeg kom i gang i oktober/november i fjor og det har gått veldig bra. Jeg rakk akkurat nordlyssesongen og det trekker folk fra Kina, Italia, Spania, Sveits og England. Jeg har innredet i gammel stil, og kan tilby utendørs jacuzzi hvor turistene kan sitte og se på nordlyset, forklarer Gustavsen.

Les også: Om fire år kan dette være nye Tromsø lufthavn

Roser initiativet

Kafeen hun drev før er nedlagt, og overnattingen baserer seg på selvhusholdning. Målet er å bli en helårs reiselivsbedrift.

– Jeg er spent på sommersesongen, men vi har naturen, fjellene og sjøen, og mye vær som turistene synes er eksotisk.

Visit Tromsø hilser Avinor-initiativet velkommen og mener det er en bra måte å synliggjøre lokal verdiskapning på.

– Det er kjempefint at lokale bedrifter kan ønske tilreisende velkommen på denne måten. Det er en eldig bra virtuell satsing, sier Tromsøs reiselivssjef, Chris Hudson i Visit Tromsø.

Les også: Venstre vil beholde taxfree-handel

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: