- Det er en krevende veistrekning. Den er svingete, smal og det er dårlig sikt, sier Edel Miljeteig Austlid, seksjonsleder for plan og forvaltning i Statens vegvesen.

Testet lysregulering

Troms fylkeskommune iverksatte flere strakstiltak på strekningen i mars. Et av disse var lysregulering på Grøtfjordfjellet.

– Vi testet dette kun en dag, men det var helt uaktuelt å ta i bruk, sier Austlid.

Nå har Vegvesenet kommet fram til at forkjørsrett er den beste løsningen.

Ber trafikanter vise hensyn

Fisketrailere på vei opp fjellet skal kunne bruke hele veibanen hvis det er nødvendig. Austlid oppfordrer alle trafikanter til å vise hensyn til næringstransporten.

– Det er stopp-lommer på toppen av bakken og litt lenger ned. Vi oppfordrer trafikanter til å rygge inn i en av disse lommene dersom de møter en trailer, sier hun.

DETTE SKAL GJØRES: Her er Statens vegvesens nye tiltak for Grøtfjordfjellet. Illustrasjon: Statens vegvesen

Setter ned hastigheten

Vegvesenet setter ned hastigheten på strekningen, og trafikanter i begge retninger blir varslet om at veien blir smalere.

– Dette blir det mest fleksible på en strekning som ikke har så mye trafikk. Erfaringer med denne løsningen fra tilsvarende strekninger, for eksempel i Finnmark, er gode. Vi vil likevel sammen med Troms fylkeskommune fortløpende evaluere disse tiltakene for å se om de virker etter hensikten. Da er det viktig for oss og fylkeskommunen å holde den løpende og gode dialogen med både utviklingslaget og fiskebruket i Tromvik, sier Austlid i en pressemelding.

Fjerner dumper i veien

Statens vegvesen skal også gjøre noe med de mest kritiske punktene langs veien. Rekkverket skal forsterkes og i området der vogntog ofte står fast, skal dumpene fjernes.

Grunnen til at de ikke fortsetter med lysregulering, er fordi det ikke er strøm i området.

– Et system med mobile lys drevet på batteri har vist seg å være uegnet langs denne veien. Avstanden mellom punktene ble for stor. Lysene klarte derfor ikke å kommunisere seg imellom og ga feil signal til trafikantene. Vi frykter også at et batteridrevet system ville blitt for sårbart, særlig på uværsdager når varslingen er viktigst. Siden veien er så smal, vil slike lys komme så langt ut i veibanen at de også kunne skapt problemer for brøytinga, og i verste fall bli påkjørt, sier Austlid.