Det er kommunestyret som skal behandle tre søknader om å få bruke snøskuter.
Administrasjonen har som sagt vendt tommelen ned i samtlige tre tilfeller, men det er politikerne i kommunestyret som har siste ord i saken.
Første søknad er fra Tour in Lyngenalps som ønsker å bruke skuter for å preparere ski- og hundeløyper i tilknytning til golfbanen på Breivikeidet.
«Mange av skifolket har langt bedre sanser enn vanlige folk. Ser de en snøscooter langt borte hører de med øynene»
Får kjøre på golfbanen
Der sier administrasjonen nei til at skuter skal kunne brukes utenfor golfbaneområdet, men på selve baneanlegget ønsker man å gi tillatelse til sporpreparering.
Nesset gårdsdrift – også de på Breivikeidet – har søkt om å få bruke skuter til preparering av hundeløyper.
LES OGSÅ: Justisministeren vil forenkle lovverket for etablering av snøskuterløyper (for abonnenter)
Ifølge søknaden er området man driver sledekjøring med turister et område som er snørikt og vanskelig å arbeide i uten motorisert hjelp.
Snø overalt
Dette tilbakeviser imidlertid administrasjonen.
I sitt avslag viser administrasjonen til at man har hentet inn uttalelser fra andre sledekjørerselskaper – Villmarkssenteret i Håkøybotn og Active Tromsø på Kattfjordeidet – som ikke bruker skuter til preparering.
«Kattfjordeidet kan ikke sies å være mindre snørikt. Daglig leder i Active Tromsø sier at de tilpasser lengden på løypa etter hvor mye snø det er falt. Hundene selv og sleden preparerer løypa», skriver administrasjonen i sitt saksfremlegg.
Snowboardfilming
Den tredje søknaden kommer fra Clas Kristensen Photography. Enkeltmannsforetaket ønsker å kunne kjøre skuter mellom forskjellige foto-locations i forbindelse med filming av brett- og skikjøring og toppturer.
Filmingen skal foregå i området rundt Ullsfjorden og Breivikeidet (nærmere bestemt i nærheten av Saltdalen, Sennedalen, Rieppičahca og Gjømmerdalsbreen).
Kristensen ønsker å bruke unntaksparagrafen i motorferdselsloven, men administrasjonen sier altså nei.
«Det er totalt sett vanskelig å se at dette er en sak der søker har et særlig behov, eller at behovet ikke kan dekkes på annet vis. Formålet kan helle ikke sies å være så viktig at det nødvendiggjør bruk av motorferdselslovens «unntaksparagraf».