Like før jul ble det klart at Sentrumsforeningen får ny struktur. Sammen med kommunen skal gårdeierne og sentrumsaktørene inn med 1 million kroner hver i egenkapital og starte selskapet Tromsø Sentrum AS. Et samarbeid som skal utforme langsiktige og forpliktende strategier for utvikling av bykjernen i Tromsø, samt skape mer aktivitet der.

I medio mars var det stiftelsesmøte i selskapet der ledelsen ble valgt. Styreleder og nestleder ble henholdsvis Veronica Evertsen og Sindre Helmersen. Med seg inn i styret har de Kristin Røymo, Britt Elin Steinveg, Gunnar Wilhelmsen og Bård Sverdrup. Vara Øyvind Bakkeby Moe, John Barlindhaug, Elin Wintervold, Cathrine Krane Vassmyr, Jarle Aarbakke og Bjarte Kristoffersen.

– For oss har det vært viktig at å få et bredt og godt styre. De store har nemlig veldig mye å lære av de små, sier Evertsen.

18. april hadde de sitt første styremøte.

– Den viktigste oppgaven blir nå å få på plass ny daglig leder. Vi har mottatt flere gode søknader og forventer spennende kandidater også i løpet av neste uke, sier Evertsen.

Langsiktighet og forutsigbarhet

Ifølge styrelederen er målet skape et attraktivt sentrum med et kommersielt fokus som folk ønsker å oppsøke og handle i.

– Dette er et samarbeid som fordrer langsiktighet og forutsigbarhet. Den nye daglige lederen skal bidra til å realisere potensialet som ligger i sentrum, både i dag – og i fremtiden. Lederen skal være synlig og jobbe for å sette Tromsø på kartet. Det er ei veldig spennende stilling, særlig med tanke på bredden av samarbeidet og kompetansen som er involvert i prosjektet, sier hun.

Konkrete planer

Nestlederen i styret, Sindre Helmersen, gikk tidligere i år ut og etterlyste en kongstanke for Tromsø sentrum.

"[ ...]Vi sover i timen når det kommer til utviklingen av sentrum som handels- og opplevelsesdestinasjon for byens befolkning og turistene. Min erfaring er at uten turistene er det vanskelig å drive butikk i sentrum. Dette er en trend som har kommet for alvor de siste par årene, og takket være turistene har trenden bremset opp. Men om vi som bor i Tromsø slutter å bruke sentrum er det bare turistene igjen. Det gir ingen verdi for turistene å komme til sentrum for å gå i en historisk kulisse," skrev han.

– Har dere gjort dere noen konkrete tanker om hvordan dere vil ta tak i dette?

– Styret har en utfordrende jobb foran seg og det blir viktig å balansere langsiktig, økonomisk og bærekraftig sentrumsutvikling. Vi er inne i en strategiprosess hvor vi jobber med å konkretisere prosjektene våre, men det er ennå litt for tidlig til å si noe om dette nå, svarer Evertsen.

Tydelig kommunikasjon

Hun understreker at det for styret og Tromsø Sentrum AS vil være viktig å kommunisere klart og tydelig hva de jobber med når de kommer så langt.

– Ikke minst er sentrum en møteplass for Tromsøs innbyggere, og det er de som skal bruke det. Derfor er det viktig for oss å få innspill fra dem i arbeidet vårt, men det forutsetter også at vi er tydelig på hva vi driver med.

Ikke et papirprodukt

Samarbeidet mellom de tre eierne av Tromsø Sentrum AS skal nemlig ikke bli et rent papirprodukt.

– Et såkalt City Management skal skape mer aktivitet, og det store bildet er å få til nye samarbeidsformer for dette, sa Magne Amundsen, næringssjef i kommunen, da selskapet ble lansert.

I samarbeidsavtalen legges det opp til at det hvert år skal lages en tiltaksplan for sentrum – som skal evalueres hvert år.