Da starter det som kan betraktes som bompengedebattens del 2: Hvordan skal man innrede byen bomstasjoner og hvilke prosjekter skal prioriteres først.
Debatten om bruk av bompenger og rammen på 8 milliarder kroner er allerede vedtatt. Det samme er en rekke andre momenter:
* Bompengeandelen skal ikke overstige 3,5 milliarder kroner, ellers må pakken reduseres.
* De største pengene mot slutten av perioden for ikke å få for høye finansieringsutgifter.
* Metrobuss.
* I år skal alle skoleveiene kartlegges.
* Gjøre forholdene for gående bedre.
* Sammenhengende nett for syklende og gående.
Slik svarer Samferdselsdepartementet på bruk av drivstoffavgift i stedet for bompenger
Vil starte debatt tidlig
Tenk Tromsø-leder Ragni Løkholm Ramberg (Ap) skal om ikke lenge offentliggjøre et forslag laget av administrasjonene i fylket og kommunen, samt veivesenet.
– Når jeg får den, blir den offentliggjort for å få en tidlig start på debatten. Hovedtrekkene er allerede kjente, men djevelen er som kjent i detaljene, sier Ramberg.
Demonstrerte mot det de kaller politikernes feighet
Usikker forhandlingsstart
Rammene i avtalen er et utgangspunkt i forhandlingene om en bymiljøavtale med departementet.
– Staten vil være opptatt av at vi tiltakene skal nå nullvekst i biltrafikken, sier Ramberg.
Foreløpig er det uklart når forhandlingene med staten kan begynne.
– Forhandlingene med Oslo tar lengre tid enn først antatt. Tromsø er et stykke ned på lista. Samtidig bestemmer vi en del av progresjonen selv. Vi har et vedtak i februar om bruk av bompenger som finansiering, samt andre rammevilkår. I juni skal kommunestyret vedta første del av planen, sier Ramberg.