Ordfører Kristin Røymo åpnet debatten om høringsforslaget ved å understreke viktigheten av at saken ikke blir ytterligere forsinket.

– Etter min vurdering har vi ikke noe annet valg enn å legge planen ut på høring. Nå er det viktigste at vi får en ny vei på plass, sier Røymo.

Nødt til å stemme for

Den nye Ramfjord-veien har i over 30 år vært en verkebyll i Tromsø-politikken. I 2008 vedtok kommunen å legge veien på vestsiden av fjorden – med et kostnadsestimat på 0,6 milliarder kroner.

Vedtaket ble omgjort etter valget i 2012, og regjeringen tok over ansvaret for utbyggingen. Siden den gang har prosessen gått fram og tilbake mellom regjeringen og kommunen.

Til slutt var det Kommunal- og moderniseringsdepartementet som avgjorde hvor veien skulle ligge.

– Når jeg sitter og ser på planen, så er det åpenbart at vi ikke kan legge dette ut på høring, men jeg lukker jeg øynene og stemmer for. Spørsmålet er om vi vil ha vei eller ikke, sa Pål Julius Skogholt (SV) forut for avstemningen.

Usikre kostnader

Skogholt viste til at prosjektet er svært dyrt og at veien er fire kilometer lengre enn den eksisterende E8.

Ut fra Vegvesenets kostnadsanslag vil den nye innfartsåren koste 2,2 milliarder kroner. Planen er at bilistene skal betale 750 millioner i form av bompenger, mens staten står for det resterende beløpet.

Rødts Jens Ingvald Olsen påpekte imidlertid at prisberegningen fremdeles er usikker.

– Vi vil få et mer nøyaktig estimat over sommeren. Jeg ser ikke bort fra at den endelige prisen kan bli på mellom 2,5 og 3 milliarder kroner, sa han.

I planforslaget fremkommer det at man kun vil få en marginal reduksjon i trafikkulykkesfrekvensen langs den nye veien, da grunnet den ekstra lengden.

Gigantregning for omvei

De to fikk støtte fra borgerlig side. Jonas Stein (V) spurte om det ikke var på tide å tenke seg om og stoppe prosessen.

– Planen som foreligger gir ei gigantregning for en omvei. La det ikke være noen tvil om akkurat det; det er en omvei som skal bygges, sa han, og fortsatte:

– Hvordan kan vi synes dette er greit? Det er jo ikke det. Denne veien lar seg bygge både rimeligere og på en smartere måte – da med hensyn til samfunnsøkonomi og til klima og miljø. Jeg tror heller ikke planen vil overleve et eventuelt regjeringsskifte, da alle rasjonelle grunner tilsier at man ikke bør bygge dette, sier han.

Lite attraktivt prosjekt

Venstre-politikeren er skeptisk til hvorvidt regjeringen faktisk vil finansiere prosjektet.

– Det er et prosjekt som blir stadig mindre attraktivt å bruke penger på.

Sammen med konsekvensutredning av Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen, er ny E8 også tatt inn i NTP for 2018–2029.

– Transportplanen er kun veiledende. Ambisjonsnivået i planen er i tillegg vanvittig høyt. Erfaring viser at man tidligere ikke har klart å gjennomføre mindre omfattende NTP-er, sa han.

Etterlyste begeistring

Likevel medgir Stein, som Olsen og Skogholt, at han ikke har noe annet valgt enn å stemme for høringen.

– Det får bli opp til dem som i siste instans skal finansiere dette å ta det endelige valget, sier han.

Høyres Erlend Svardal Bøe mener på sin side formannskapet har grunn til å utvise mer begeistring.

– Det skal være lov å stille spørsmål, men man kan ikke sette armene i kryss og sitte og se sur ut fordi man ikke får det som man vil, sa Bøe, og fortsatte:

– Det er med hard lokal innsats at vi nå har en plan klar. Vi må tørre å la oss begeistre over at planen vi nå sender ut på høring sannsynligvis blir vedtatt, og at en vei som har vært diskutert i 30 år snart kan påbegynner.

Bøe viste videre til at det ligger en helhetlig tanke bak prosjektet, hvor Ullsfjordforbindelsen og en eventuell Tindtunnel knyttes til den østre traseen.