Se bildeserie fra jomfruturen øverst i saken!

Jomfruturen gikk fra Hurtigrutekaia til Gjestehavna i Torghuken, der «herrebåten» nå skal ligge fram til Roreggataen 10. juni.

Bakgrunnen for innkjøpet er temmelig åpenbart.

– Den gamle båten var for dårlig. Det var rett og slett uforsvarlig å bruke den. Den hadde jo sjel og vi skulle gjerne beholdt båten, men det kommer en dag da virkeligheta innhenter oss. Vi innså vel at uansett hvor mye vi pusset og stelte på den gamle båten ville det ikke lønne seg å reparere den lenger, sier Doris Gressmyr, styremedlem i Tromsø Roforening.

Gamle «Lyngen»

Men selv om båten er ny, betyr det ikke at den ikke allerede har tradisjoner.

– Det er jo bygd med de identiske målene til livbåten fra den gamle lokalbåten «Lyngen» som ble brukt på den første roregattaen. Dessuten er den godt gammeldags håndverk bygd med gamle tradisjoner på Båtskott Trebåtbyggeri, forklarer Gressmyr.

Båtskott Trebåtbryggeri er et underbruk av Museet Kystens Arv på Stadsbygd i Sør-Trøndelag.

... i alle år

Så vemodet over den gamle «herrebåten» fortapte seg fort da de sto foran den nye båten. Og i hvert fall da de fikk den på vannet.

– Det var noe helt annet å ro den ny båt som faktisk flyter på vannet, i stedet for den «vasstrukne» gamle livbåten, sier Gressmyr.

– Enn får den nye båten et navn?

– Nei, vi kaller båtene for «Herrebåten» og «Damebåten» og det har de blitt kalt i alle år.

Årets Roregatta

Så nå ligger den klar til bruk for roere som ønsker å trene i forkant av årets Roreggata. Og i morgen er det «Damebåtens» tur til å sjøsettes. Heller ikke hun kan skryte på seg å være en original livbåt fra Lyngen. Hun ble nemlig bygd for 15 år siden.

Til årets Roreggata er det allerede påmeldt 21 lag.