– På under fire timer samlet vi inn 330 underskrifter, det er utrolig bra. Vi er veldig glad for at bygda står samlet i denne saken. Det er et klart og tydelig signal til politikerne om at folk ikke ønsker denne typen industri og trafikk inne i bygda, sier nestleder Øystein Sandøy Larsen i Innlandet utviklingslag.

Håper på rask behandling

11. mai gjorde kommunen et administrativt vedtak som ga NCC Industry tillatelse til etablering av mobil asfaltfabrikk på den tidligere marinebasen Olavsvern. Tillatelsen gjelder ut 2017. Planene har ført til kraftige protester fra utviklingslaget og naboer.

Tirsdag både startet og lukket utviklingslaget underskriftskampanjen mot etableringen av asfaltverket på nettstedet minsak.no. Dermed har kommunestyret frist på seks måneder til å behandle saken.

– Vi fikk 506 underskrifter. Etter moderering havnet vi på 480 underskrifter. Vi kunne nok samlet 2.000, men velger å sende inn saken nå siden det haster. Vi håper at politikerne sørger for at saken blir tatt opp så snart som overhodet mulig. Dette er ikke en sak som tåler å ligge seks måneder før den blir behandlet, sier Larsen.

«Røymo personlig involvert»

Kommunestyrepresentant Jarle Heitmann (Ap) håper saken kommer opp lenge før fristen går ut.

– Vi må få opp saken så snart som mulig. Et samlet formannskap så ingen grunn til å løfte saken til politisk behandling, men jeg ser positivt på innbyggerinitiativet for å løfte saken politisk, sier han.

Utviklingslaget skriver i innbyggerinitiativet på minsak.no at ordfører Kristin Røymo personlig har involvert seg i saken både ved å delta i møter, befaringer og ved å argumentere for aktiviteten, samt for oppgradering av Ramfjordnesveien for å tilrettelegge for tungtransportaktiviteten.

Dette tilbakevises av Røymo.

Habilitetsvurdering

HABILITETSSPØRSMÅL: Ordfører Kristin Røymo tilbakeviser at hun har vært personlig involvert i at NCC får etablere asfaltfabrikk på Olavsvern. Når saken skal behandles politisk må hun få sin habilitet vurdert på grunn av den nære relasjonen til Gunnar Wilhelmsen i Olavsvern Group AS.

– Jeg har ikke vært involvert i asfaltverket, eller deltatt på møter og befaring. Det eneste jeg har vært involvert i er riksveien som går til Olavsvern som kan bli overtatt av kommunen. Vi har vært i dialog med Statens vegvesen, og i forbindelse med en overføring av veien er det viktig at det følger oppgraderingspenger. I utgangspunktet er veien og asfaltverket to ulike saker, men dersom det blir høy aktivitet, vil det bli prekært for veien, sier ordføreren.

Når saken kommer opp i kommunestyret vil Røymo be om vurdering av habiliteten sin på grunn av tette bånd til Gunnar Wilhelmsen, som er medeier i Olavsvern Group AS.

– På grunn av nær relasjon til eier (Røymo var forlover til Anne Marit Bjørnflaten da hun giftet seg med Gunnar Wilhelmsen i fjor, red.anm.)

vil jeg be om at min habilitet blir vurdert når saken kommer til politisk behandling i kommunestyret, sier Kristin Røymo.

Håper på støtte

Innlandet utviklingslag gjør det klart at de verken vil ha asfaltverk, tungtrafikk eller annen type tungindustri.

– Vi vil heller ikke ha veien oppgradert, den var god nok til vårt formål, sier nestlederen i utviklingslaget.

De sender nå saken til kommunestyret for behandling.

– Det er avgjørende at saken blir behandlet på førstkommende kommunestyremøte, 31. mai, og ikke etter at asfaltfabrikken har vært i drift i seks måneder. Vi håper på tverrpolitisk støtte til fordel for bygda og de mange brukerne av Innlandsveien og Ramfjordnesveien. Det blir helt feil hvis særinteresser skal få gjennomslag i denne saken, sier nestlederen i utviklingslaget, sier Øystein Sandøy Larsen.

Vedtak i fem punkt

Utviklingslaget håper innbyggerinitiativet fører til at kommunestyret omgjør tillatelsen. «Nei til asfaltverk og tungindustri på Olavsvern» ber kommunestyret i Tromsø fatte følgende vedtak:

• Ramfjordnesveien og innlandsveien skal være klassifisert som BKT-8

• Olavsvern Groups eiendommer på gnr. 24 reguleres samlet og helhetlig i forhold til omkringliggende LNF-R areal

• Det skal gjøres en samlet vurdering av arealressursene, også forholdet til naboeiendommene (Iht. jordlovens intensjon og bestemmelser)

• Kommunestyret ber om at det legges fram vurdering av veitilstand, trafikksikkerhet for myke trafikanter og kostnader knyttet til allerede oppstått utbedringsbehov/skader forårsaket av tungtransport ifm. aktiviteter på Olavsvern

• Kommunestyret omstøter Byggesakssjefens vedtak nr. 863/17, og henviser NCC til etablerte og opparbeidede industriområder