SAS-flyet SK4558 fra Trondheim fikk ikke mange sekunder i luften, etter mellomlanding i Bodø, før det ble helomvending og landing igjen.

Panelene til pilotene indikerte nemlig at det var brutt ut brann i en av hjul-rommene på flymaskinen.

– Det kom en usedvanlig krass høyresving, så rettet flyet seg opp, så kom det en krass venstresving som gjorde at vingene sto loddrett i lufta, sier passasjer Sissel Elisabeth Nordnes, til iTromsø.

Teknisk svikt

Passasjerene forholdt seg rolige og visste egentlig ikke hva som sto på, men ante uråd da de ble møtt av brannbiler nede på Bodø lufthavn.

Like etter takset flyet inn på lufthavnen.

Mariam Skovfoged, som er pressesjef for SAS Danmark, forteller at det ikke var snakk om et branntilløp, men en teknisk svikt.

– Det var en feilmelding som gjorde at kapteinen måtte vende tilbake til Bodø. Det var ingen feil på flyet, men vi valgte likevel å holde flyet igjen i Bodø for å undersøke det, sier Skovfoged.

– Det kan være en knapp eller noe som har slått ut på panelet, og da har man sikkerhetsrutiner å forholde seg til.

Roser besetningen

– Det var ingen hysteri, og personalet på flyet gjorde en kjempegod jobb i å prate med oss og følge oss inn på lufthavnen. Til og med kapteinen gikk rundt og spurte om det gikk bra med alle, sier Nordnes, som forteller at mange nok tenkte på hva som kunne skjedd.

– Jeg skrøt av besetningen til kapteinen, og det virket som om han virkelig tok innover seg tilbakemeldingen. Det virket som om det betydde mye for han.

– Det er herlig at passasjerene har forståelse for det som skjedde og at de ble tatt hånd om på riktig måte av personalet når slike ting oppstår, sier Skovfoged.

De 67 passasjerene som skulle videre til Tromsø ble ombooket og godt tatt vare på av de ansatte i SAS, selv om enkelte ikke var hjemme før sent på kvelden.