Tidligere byrådsleder Øyvind Hilmarsen er styreleder i Tromsø vei AS, selvskapet som forvalter bompengepengene.

Selskapet hadde i forrige uke generalforsamling.

– Vi fikk inn 29,4 millioner av drivstoffavgift i 2016. Det betyr at vi nå har 121,4 millioner kroner på bok. Det er for så vidt hyggelig, men det er ikke derfor selskapet er opprettet. Vi skal bidra med finansiering og bygging av vei i Tromsø, i henhold til Tromsøpakke III. Nå ivrer vi etter å komme i gang med bygging av ny Stakkevollvei, sier Hilmarsen.

To millioner i måneden

– Vi håper drivstoffavgifta ikke bare hoper seg opp. Min bekymring er at vi samler inn penger uten å få brukt dem, sier Hilmarsen.

Til tross for at det kommer inn i overkant av to millioner kroner i måneden, kommer man ikke i gang med byggingen.

– Det har gått bra med Tromsøpakke I og tromsøpakke II. Nå har visst kommunen utfordringer med å gjennomføre tromsøpakke III.

Jobbes på spreng

Leder av byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), deler Hilmarsens utålmodighet og lengsel etter ny vei.

– Både jeg og Britt Hege Alvarstein har gitt beskjed om at vi var i gang med prosjektet da vi var byråd for byutvikling. Det er tverrpolitisk enighet, for å si det sånn.

Ramberg forteller at kommunen ennå ikke er i boks med en reguleringsplan for veien, og at det ikke er finansiering det står på.

– Sist jeg snakket med administrasjonen var det noen klagesaker som må behandles før vi kan få på plass en ferdig reguleringsplan som kan godkjennes. Stakkevollveien er en lang vei, og i faktisk lengde er det et av de største veiprosjektene vi jobber med i Tromsø. Jeg har fått beskjed om at administrasjonen jobber for fullt.

Ny Stakkevollvei har vært etterlyst i årevis.

– Det er helt avgjørende å få på plass en ny Stakkevollvei både for byen men også for å kunne skape en ny bydel og bedre liv for dem som bor der i dag.

ENIG: Leder av byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg er enig med Øyvind Hilmarsen.
Foto: Martin Lægland